Снимка: БГНЕС
Новината беше потвърдена и от правителствената информационна служба
Предполагаема руска атака, насочена към Урсула фон дер Лайен, е деактивирала GPS навигационната система на летището в Пловдив и е принудила самолета на председателя на Европейската комисия да кацне, използвайки хартиени карти.
„GPS сигналът в цялата зона на летището е бил изключен“, съобщил един от служителите на летището. След като е кръжал над аерогарата в продължение на един час, пилотът на самолета е взел решение да приземи машината ръчно, използвайки аналогови карти.
Кремъл и Европейската комисия са били потърсени за коментар. Българската агенция за контрол на въздушното движение потвърди за случая в изявление пред Financial Times.
Урсула фон дер Лайен в Сопот: 1/3 от оръжията за Украйна са идвали от България (ВИДЕО+СНИМКИ)
„От февруари 2022 г. насам се наблюдава значително увеличение на случаите на заглушавани GPS системи и подправени сигнали. Атаките нарушават точното приемане на GPS сигнали, което води до различни оперативни предизвикателства за самолетите и наземните системи“, се казва в изявлението.
От Европейската комисия потвърдиха, че е имало заглушаване на GPS сигнала и допълниха, че самолетът на Фон дер Лайен е кацнал безопасно в България. "Можем да потвърдим, че е имало смущения в GPS сигнала, но самолетът е кацнал безопасно в България. Получихме информация от българските власти, че подозират, че това се дължи на явна намеса от страна на Русия“, заяви на брифинг говорителката на ЕК Ариана Подеста.
И допълни: "Разбира се, ние сме наясно и свикнали със заплахите и сплашванията, които са редовен компонент от враждебното поведение на Русия. Разбира се, това само ще засили още повече нашия непоклатим ангажимент за засилване на отбранителните способности и подкрепата за Украйна".
Говорителят на руския президент Дмитрий Песков отрече Русия да е участвала в заглушаването на GPS навигационните системи на борда на самолета. "Информацията ви е невярна“, заяви Песков пред британския вестник The Financial Times.
Видео: "Ройтерс"
Така нареченото GPS заглушаване и подправяне, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често влиза в употреба и от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилния живот.
От правителствената информационна служба уточниха:
„По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета. По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане. Уточняваме още, че пренасочване на полета не се наложи. По предварително планирана и съгласувана програма с екипа на ЕК, кацането беше предвидено на летище Пловдив. Полетът на Урсула фон дер Лайен беше изпълняван със самолет, нает от Европейската комисия”.
Във Facebook пост Flightradar24.com публикуваха обаче данни, които сочат, че GPS сигналът е бил добър през цялото време:
• Полетът е бил планиран да продължи 1 час и 48 минути, но реалното време на пътуването е било 1 час и 57 минути – с 9 минути по-дълго от очакваното.
• Според информацията от транспондера на самолета, качеството на GPS сигнала е било добро през цялото време – от излитането до кацането.
В София инцидентът със самолета на Фон Дер Лайен стана повод за призив за оставки от страна на председателя на ДСБ Атанас Атанасов.
"Във връзка с хибридната руска атака срещу самолета, превозващ председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до летище Пловдив, лишавайки го от възможност да използва електронни навигационни средства при кацането си на летището и застрашавайки по този начин живота и здравето на главата на изпълнителната власт на ЕС, призовавам за незабавно отстраняване на и. ф. председател на ДАНС Деньо Денев, за спешно свикване на заседание на Съвета по сигурността към МС, на което компетентните органи и служби да докладват какви са причините за този провал на системите за сигурност и да планират действия за бъдещо предотвратяване на подобни рискове и посегателства срещу националната и международната сигурност“, се казва в изявление на лидера на ДСБ.
Министърът на вътрешните работи Даниел Митов също излезе с позиция. В своя профил във Facebook Митов написа, че са извършени проверки за евентуална кибератака, като Митов посочи, че категорично няма такава.
"За случая със самолета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен бяхме уведомени веднага. По линия на ГДБОП проверихме за евентуална кибератака – категорично няма такава. Оттук нататък други институции ще извършат необходимите действия, за да се стигне до истината", написа Митов в позицията си.
"Хибридните атаки са по-широк проблем, на който е подложен целият Запад. В България има инструменти за противодействие, но те трябва да бъдат по-фокусирани. Затова вече обявихме създаването на Task Force по модела на ФБР за борба с прането на пари – една от първите и най-важни задачи на правителството, за да излезем от списъка, в който страната бе поставена след 4 години безвремие. Президентът обаче излиза от рамките на Конституцията. Вместо да бъде обединител и гарант за баланса между властите, вече два мандата използва институцията за партийна пропаганда. Предишни президенти, дори когато не сме били на едни позиции, никога не са падали до такова ниво", категоричен бе министърът.
Пред БНР директорът на летището коментира ситуацията от неделя. „През цялото време полетът на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен беше следен и никой на летище Пловдив не беше притеснен от изчезване на GPS сигнал и проблем за сигурността на пътника”, каза Красимир Пешев. По думите му е рутинна процедура, ако системата за кацане на един самолет откаже, в случая ER NAV, пилотът да премине на втора - ILS. Тя е по-стара, но се използва по решение на екипажа, обясни Пешев. Директорът на летището няма отговор откъде се е появила информацията на британското издание.
Според експерти, причините за загуба на сателитния сигнал са няколко.
"Случва се, понякога дефектира и самолета. Другото е просто заглушаване на сигнала, което може да стане по различни системи или системата да се изключи за профилактика. Може да стане и с хакерски атаки по някакъв начин. Не мисля, че е лесно изпълнимо, но няма да застраши полета", посочи Тодор Иванджиков от асоциацията на българската авиационна индустрия. В такава ситуация пилотите винаги са подготвени с план за действие, уверяват експертите.
"Пилотът най-вероятно е видял, че има някакви смущения. Не мога да коментирам каква е причината. Но в момента, в който види, че има проблем, процедурата му е да я изключи, за да няма смущения между двете системи и се движи само по инструментите, които ги има. Самолетът се води по тях и заедно с летището прави правилното снишаване и кацане на пистата", каза още Иванджиков.
Припомняме, че председателят на ЕК пристигна на визита у нас в неделя. Фон дер Лайен кацна в Пловдив и оттам се отправи към Сопот, където с премиера Росен Желязков инспектираха „Вазовски машиностроителни заводи“ ЕАД. Още тогава стана ясно, че има известно забавяне в полета на Фон дер Лайен, но то беше оправдано с „лоши метеорологични условия”.
Последвайте ни