Вижте прогнозите на Владислав Михайлов и Яни Янев
Успяват ли доходите да догонят скока на цените в магазина? С колко са поскъпнали основните храни за година и какво можем да си купим с една заплата? Темата в „Здравей, България” коментираха председателят на Национална асоциация на млекопреработвателите Владислав Михайлов и председателят на Съюза на производителите на растителни масла и маслопродукти Яни Янев.
Според Михайлов фактори като инфлацията, скокът в цените на електроенергията и диспропорционалното разпределение на финансовия ресурс по веригата за продажба на хранителни продукти водят до покачване на цените. "За нашия сектор - млекопреработването, в първите месеци след Нова година не очаквам чувствително увеличение на цените", посочи той.
Цените на храните: Кое поскъпва и кое поевтинява
И изтъкна причините, които били много, включително сезонни. "Ако погледнем статистиката назад през годините, около Нова година винаги има един пик в цените, който вече е факт. През януари обаче нещата обикновено леко се успокояват. Лично аз очаквам през февруари и март да има увеличение на цените поради няколко основни фактора, характерни за нашия пазар", обясни Михайлов. И прогнозира между 5 и 10% скок на цените след февруари заради поскъпването на тока.
"Слънчогледовото олио е единствената хранителна стока, която в момента, а и през целия период от 2021 г. насам, е по-евтина. Изключение прави 2022-ра, когато заради войната в Украйна за един-два месеца имаше панически цени. През 2023 и 2024 г. практически няма увеличение и сега цената е по-ниска, отколкото през 2021 година", посочи Янев.
Основната потребителска кошница е поскъпнала с 2% от миналата Коледа
По думите му всички останали хранителни стоки са поскъпнали с между 30 и 50%. "Това отразява повишените разходи – вследствие на COVID кризата, войната и нарушените вериги на доставки. При слънчогледовото олио обаче такова повишение няма. Разходите се поемат от земеделските производители и преработвателите. Конкуренцията на пазара на растителни масла е силна – както от други масла, като соево и рапично, така и от вноса от трети страни, основно на европейските пазари. Тази конкуренция държи цените ниски", категоричен е той.
Янев подчерта, че разходите са се повишили навсякъде – производство, преработка, дистрибуция. Но когато има реална конкуренция, тя ограничава възможността за резки скокове, подчерта той.
"Решаващи са цените на външните пазари. Към момента не се очаква повишение, въпреки ударите по инфраструктура, пристанища и танкери в световен мащаб. Това не се отрази съществено на пазара. Затова не очакваме сериозно поскъпване на слънчогледовото олио", обясни той.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Станимира ШиковаПоследвайте ни