Все още разследващите не могат да посочат конкретна причина за взрива
Прокуратурата – вече с работно обвинение за взрива в Хитрино. Основната версия, по която се работи, е причиняване на смърт по непредпазливост и повреждане на имущество на значителна стойност. Все по-вероятна причина за дерайлирането на композицията се очертава висока скорост.
Все още разследващите не могат да посочат конкретна причина за взрива. Продължават огледите на място, както и разпитите на свидетели. Иззети за измервателните устройства от двата локомотива. Работата на разследващите обаче е затруднена заради преместването на цистерните, тъй като не могат да довършат всички измервания в района на експлозията.
Черните кутии на локомотивите крият тайната за скоростта, с която композицията е влязла на гарата в Хитрино. Разшифроването на информацията в тях ще потвърди или отхвърли твърденията на стрелочника за превишена скорост.
„Колегата е с богат опит и е преценил, че скоростта е висока на композицията, но това ще бъде ясно, след като се разшифрова информацията, която вчера беше свалена от архивиращите устройства на двата локомотива”, коментира инж. Бисер Минчев, главен ревизор по безопасността в НКЖИ.
Допустимата скорост на отбивката преди гарата е 40 км/ч. По непотвърдена официално информация, машините влезли на трети коловоз с доста по-висока скорост.
СНИМКИ НА ХИТРИНО ОТВИСОКО ВИЖТЕ ТУК
„Вероятно наистина са навлезли с висока скорост на отклонението. Малко над 70 при разрешена 40 км/ч”, коментира Станко Станков, собственик на „Булмаркет”.
„Със сигурност има разкъсване на композицията между 5 и 6 вагон и настъпване на този резултат, но експертните заключения, които очакваме, ще дадат отговор на въпроса”, заяви Румяна Арнаудова, говорител на главния прокурор.
Засега няма информация за проблеми по релсите и сигнализацията.
„Сигнализацията е работила така, както трябва. Тя е показвала, че композицията трябва да влезе до 40 км/ч.”, заяви инж. Бисер Минчев.
Огледите на терен също продължават. Работата на разследващите обаче е затруднена заради разчистването на цистерните.
„Имаме още неща, които трябва да направим в самия участък, като измервания, събиране на различна информация, но не ни разрешават да влезем все още”, обясни Минчев.
„Назначение са и технически експертизи, иззета и документацията по повод композирането на товара, разпитани са и лицата, които са извършили тези действия”, обясни Румяна Арнаудова.
От фирмата-превозвач отричат да е имало претоварване на вагоните. За това са разпитани и служителите, които закачили цистерните на гара „Дружба” в Бургас. Не изключват и до инцидента да се е стигнало умишлено.
„ За повече то 10 години ние нямаме нарушение на правилата за експлоатацията. Но взривът, който се е получил след такова полягане на вагоните, е много мистериозно”, коментира Станко Станков, собственик на „Булмаркет”.
Проверява се и цялата документация на компанията.
Предстои и допълнителен оглед, за да се установи техническото състояние на вагоните и цялата композиция, както и поведението на машинистите.
Редактор: Ина Григорова