И защо все още се искат пари за различни услуги в лечебните заведения?
Хиляди пациенти доплащат заради недофинансирането ни здравеопазване. Има обаче наредба, която трябва да регулира ваденето на средства от джобовете на болните. Справка до NOVA от Здравното министерство показва, че за три години по отношение на наредбата за достъп до медицинска помощ са открити едва 206 нарушения. И това на фона на над 6 милиона хоспитализации.
Преди няколко месеца заради проблем с бъбреците на Крум Иванов му се налага да бъде опериран.
„Като професионалисти наистина нивото беше много високо. Малко преди операцията обаче на мен ми се каза, че освен направление № 7, аз трябва да доплатя една доста голяма сума, която на мен предварително не ми беше казана”, разказа пациентът.
С направление № 7 имаме право на прием в болница. Но според правилата, ако трябва да доплащаме за медицинско изделие, защото Здравната каса не го покрива изцяло, трябва да сме информирани предварително. В случая на Крум това не било направено. Но по-големият проблем бил друг.
„Планирането на операцията беше в месец, в който работеха на едни цени . През месеца и периода, когато ми беше направена операцията, цените вече бяха доста по-високи”, каза още Крум Иванов.
Белодробните трансплантации: Кога ще приключи чакането на българските пациенти?
Когато си тръгвал от болницата, за Крум имало още финансови изненади. На касата разбрал за така наречената такса "битово обслужване". Какво обаче се включва в нея, в документите не пише. Мъжът разбрал едва, след като се срещнал с представител на болницата. Било му обяснено, че допълнителната такса включва индивидуално постелъчно бельо, хранителен режим, безжичен интернет и телевизор.
В наредбата пише, че пациентите трябва да плащат, ако са поискали самостоятелна стая, в чиято цена се включват всички допълнителни битови условия. Крум поясни, че стаята не е била индивидуална или VIP. Общо 10 нарушения по тази точка са регистрирали здравните власти за три години. Искането на пари за индивидуално постелъчно бельо беше изненада и за заместник-здравен министър.
„Смяната на чаршафи е облигатно задължение в едно лечебно заведение. Ако те не ги сменят, не знам какво правят”, заяви зам.-министърът на здравеопазването Бойко Пенков.
Наредбата за доплащанията беше променена през 2016-а година. До тогава в нея се изброяваше какво например влиза в "допълнително поискани услуги". Като текстът завършваше с "и други".
„Всички са си слагали в това „и други”, кой каквото се е сетил, кой каквото си е измислил, затова вече „и други” не съществува. Да дадем пример за „и други”. Например това, което мога да кажа, е такса „зарядно за телефон”, поясни бившият зам.-министър на здравеопазването Ваньо Шарков.
Лекар от Монтана раздава агнешко за здраве (ВИДЕО)
Във варианта на наредбата от март 2016-та до днес наистина липсва "и други". Дори е посочено, че се доплаща само когато различните стаи предлагат различни битови условия.
И така, от една страна премахването на „и други” от наредбата щяло да контролира доплащанията, а от друга се оказва, че именно щом не е изрично забранено, значи е разрешено.
„Подходът, по този начин да се ограничават или да се регламентират доплащанията, няма как да е ефективен. Той винаги може да бъде заобиколен, защото не можете да направите толкова голям нормативен акт, че да опишете всички житейски ситуации и да ги поставите в колонка „разрешено” и „забранено”, каза още Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването
На пациента Крум Иванов било разрешено след операцията да има безплатен контролен преглед. Но отново бил изненадан.
„След като се обадих ми беше обяснено, че няма свободни часове и да се обадя другата седмица, освен, ако не желая платен прием. Обадих се другата седмица и пак чух същото. И така няколко седмици. Явно има разграфени до колко могат да бъдат с направления”, каза още Крум Иванов.
Сред категорично забранените доплащания е така наречената "хотелска такса" за придружители на деца до 7-годишна възраст. Сред допустимите е за избор на екип и индивидуално обслужване. От здравното министерство обясняват, че могат да установят нарушения с доплащане след подаден сигнал. А хората все повече си търсили правата.
За себе си Крум вече е направил равносметка, че не е доволен от отношението, но все пак е благодарен за излекуването.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.