Ако за първите три месеца от старта ѝ не се съберат 100 млн. лв., ще бъдат преразгледани обхвата на пътищата и тарифите

От днес влиза в сила тол таксуването за движение по 3 115 км магистрали и първокласни пътища за тежкотоварните превози. От 1 март всички тежкотоварни камиони над 3.5 тона и автобуси трябваше да се снабдят с един от трите варианта за отчитане - маршрутни карти, бордови устройства и GPS-тракери. Заради липсата на готовност обаче превозвачите извоюваха от премиера Бойко Борисов гратисен период до 27 март, в който трябва да се снабдят с предпочетеното от тях устройство, съобщава Economic.Bg.

Тарифите и обхвата на тол системата бяха редуцирани по настояване на превозвачите. Ако за първите три месеца от старта ѝ обаче не се съберат очакваните постъпления в бюджета - 100 млн. лв. - ще бъдат преразгледани обхвата на пътищата и тарифите, заяви по-рано заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

От общо 3115-те километра пътища в обхвата на тол системата, 803 км са автомагистрали и 2 312 км – първокласни пътища. Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа остават безплатни за тежкотоварните автомобили.

Тол системата стартира в полунощ

Първоначално бяха предвидени в обхвата на тол системата да влязат 10 800 км пътища, като сега останаха малко над 3000 км. По първоначални разчети приходите от тол такси трябваше да са близо 1 милиард лева, а сега разчетът е за около 450 млн. лева. Още 300 млн. се очакват от приходи от винетки от автомобилите и така сумата за поддържане на пътищата се приближава до 750 млн. лева, каза Нанков.

Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3.5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър.

За превозните средства над 3.5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV.

Шефът на АПИ: Диалогът с превозвачите никога не е прекъсвал

Единствената новост за леките автомобили при тръгването на тол системата е, че шофьрите без валидна електронна винетка ще бъдат следени и санкционирани и от камерите на тол системата. Нарушителите ще бъдат заснемани от камерите по републиканската пътна мрежа и автоматично ще влизат в базата данни.

Ако в рамките на същия ден шофьорите бъдат спрени на пътя от мобилен екип, ще имат възможност да платят на място по-ниска глоба. За автомобилите тя е в размер на 70 лева, за камионите между 3.5 и 12 тона – 125 лева, а за тежкотоварните над 12 тона – 175 лева.

Ако обаче това не се случи и фишът бъде изпратен по пощата, санкцията за леки автомобили скача на 300 лева, а за товарни стига до 1800 лева.

Редактор: