С няколко незрящи хора ни среща Виктория Бояджиева
Ходене до общината, пазаруване на лекарства от аптеката, бърза обиколка на супермаркета след работа. Все неща, които вършим на автопилот помежду другото. А замисляли ли сте се как се справят с това незрящите, например? Екипът на един столичен ресторант отвори телефонна линия, на която всеки човек със зрителни проблеми може да се обади и да помоли за помощ зрящ доброволец. Сигналите се приемат също от незрящи служители на ресторанта. За тази малка веригата на взаимопомощта с голямо значение за мнозина разказва Виктория Бояджиева.
Да работиш с представата, че не просто си изкарваш прехраната, а си изградил от нулата нещо, за което си мечтал. Преди повече от две години Пламен Веселинов отваря единствения на Балканите ресторант, в който се вечеря в пълен мрак. Като домакини, които да обслужват гостите, наема хора, които отдавна са спрели да се боят от тъмното – незрящи.
"Никой от екипа нямаше опит в работата с незрящи. Дойдоха над 30 души на интервюта. Всъщност много ме изненадаха колко са способни, колко са амбициозни. Това ми беше първият досег до този свят и въобще не съжалявам", сподели управителят на заведението.
При него започват работа 4 незрящи. Милена, която е и юрист, Силвия, която е спортист и педагог, пътешественикът и полиглот Ралица и Панчо, който пък е DJ и актьор. В последствие към тях се присъединяват още психологът Иван, който отговаря и на телефонна линия за жертви на насилие, както и Райна - експерт програми и проекти.
"И всъщност това, в което ресторантът се превърна в последствие, беше до голяма степен благодарение на идеи, които дойдоха от самите незрящи в екипа ни", каза Веселинов.
Една от идеите е именно инициативата „Ръка за ръка“. Иван разказва на Пламен, че от години мисли колко полезно би било, ако незрящите можеха да разчитат на зрящи дори за елементарни дейности в ежедневието.
Каузата стартира в средата на миналата година. Успява да въвлече и някои съмишленици. Служителите на компания за информационни технологии са дарили служебни ваучери за храна на обща стойност над 2 000 лева, които ще бъдат използвани от незрящите.
"Идеята ни е това да стане една постоянна услуга, която да се заплаща символично от незрящите – 1 лев на час, така че те да са сигурни, че получават услуга и могат да изискват качество, а от друга страна ние да можем да заплащаме на доброволците си, макар и минимално", обясни Пламен Веселинов.
А и така съществуването на услугата няма да зависи толкова от дарители, както е сега. Най-преки впечатления колко е необходима тя, имат незрящите домакини, които отговарят на телефонната линия на „Ръка за ръка“. Днес е ред на Ралица Станева. Тя е и любител на пътешествията. Говори английски и испански, учила е португалски и холандски. Любопитството към света я води до прага на холандски университет, където учи американистика, а образованието я отвежда в Щатите. Там й прави впечатление, че хората не я определят според това дали е зряща или не, защото са свикнали на разнообразието от всякакви хора. В България не е така – автоматично я възприемат като човек с увреждане. Тя и колегите й добре познават проблемите на хората от другата страна на слушалката от личен опит.
"Самата среда в магазините не е достъпна за пазаруване сам. В България все още не е разпространена тази практика да има хора в магазина, които да помогнат на човек в неравностойно положение, когато иска да си напазарува", споделя момичето.
А да помолят случаен човек в магазина за помощ не винаги е работещ вариант. Понякога срещат разбиране, но често и арогантност. Неразбирането е и предпоставка да се стеснява и социалния кръг на незрящите.
Какво разказаха останалите незрящи, които работят в ресторанта на Пламен - гледайте във видеото.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.