Снимка: "Булфото", Архив
Той беше обвинен в длъжностно престъпление
Оправдателна присъда за бившия заместник-кмет на София Евгени Крусев. Той беше изправен пред Темида заради ремонта на столичната улица „Граф Игнатиев". Според прокуратурата Крусев е променил условията на обществената поръчка, в резултат на което са използвани по-некачествени и по-евтини материали.
При произнасяне на оправдателната присъда от съда казаха, че Крусев не е превишил правомощията си, когато е променил условията на обществената поръчка, защото е уведомил главния архитект на София за възникналите проблеми.
Финал на делото срещу Евгени Крусев за ремонта на ул. "Граф Игнатиев"
Разследването започна през есента на 2018 г. когато стана ясно, че чаканата няколко десетилетия реконструкция на централната столична улица може да бъде не просто некачествена, но и опасна за живота.
Прокуратурата поиска пет години затвор за Крусев. Проблем при ремонта на улица „Граф Игнатиев” се оказали виброизолационните подложки на трамвайните линии. Вместо модерните и високотехнологични полиуретанови, каквито били заложени в първоначалния проект, подписаната и от Крусев промяна довела до използването на по-евтини, от рециклирана гума. Според Крусев промяната е направена след като станало ясно, че другите ще създадат проблеми.
Самият той категорично отрече да е компрометирал процедурата. В последната си дума пред съда Евгени Крусев подчерта, че експертен съвет е вземал решенията за вида материали, които да се използват.
Прокуратурата обаче е категорична - подменените подложки са по-тежки, по-шумни и по-евтини. Крусев прехвърли отговорността върху първия проектант, който е предвидил по-скъпите подложки. „Има един термин - проектантска отговорност. Когато проектираш нещо, особено когато проектираш нещо в центъра на града и когато твоят проект се изпълнява с публични средства, ти трябва да носиш своята отговорност. И като залагаш дадени материали, ти трябва да носиш тази отговорност докрай”, допълни той.
Пред NOVA въпросният проектант инж. Румен Борисов категорично отрече материалите, които е предложил, да не са били подходящи за трасето. Напротив - това била най-модерната технология. „Това не е обикновен материал. Това не е бетон да го направите малко по-слаб или малко по-як”, каза той.
Разликата в цената между двата вида подложки, която Общината е платила, останала в полза на изпълнителя – „Джи Пи Груп”. Местната администрация била ощетена с почти 920 хил. лв.
„По делото се доказа, че Столичната община, подменяйки подложката, освен че е положена такава с по-добри характеристики, е платила 90 хил. лв. по-малко, отколкото в първоначално заложения проект”, заяви Менко Менков - адвокат на Евгени Крусев.
Според Крусев причината за подмяна на подложката била, че по-скъпите всъщност не са хидроизолирани и ще доведат до проблеми по трасето. „Сигналът, че има нередности, беше подаден от „Столичен електротранспорт", тъй като те са оператори на трамвайните мотриси в София”, посочи той.
Първоначалният проектант инж. Румен Борисов категорично отрече твърденията, че е възможно да стане късо съединение заради лошата изолация на трамвайното трасе. „Там ток въобще не стига. Релсата е уловител на едни такива големи гумени околорелсови елементи, които са електроизолиращи. Няма разпространение на ток”, каза той.
Решението на спецсъда, че Евгени Крусев е невинен за ремонта на ул. „Граф Игнатиев" не е окончателно.