Снимка: iStock
Конфликтът Русия-Украйна не е единственият риск за възстановяването
Войната на Русия в Украйна разтърсва световната икономика, докато политиците се надпреварват да овладеят високата инфлация. Начинът, по който реагира Китай на най-тежката епидемия от COVID-19 за последните две години, напомня, че конфликтът не е единственият риск за възстановяването на икономиката, пише CNN.
Какво се случва: Втората по големина икономика в света продължава да прилага стратегията си за „нулев COVID”, дори когато много други държави решават, че е време да се научат да живеят с вируса.
Град Шънджън - важен технологичен център, е в едноседмичен локдаун, след като в събота там бяха регистрирани 66 случая на коронавирус. Всички предприятия, с изключение на тези, които се считат за важни, са преустановили дейността си или са въвели работа от вкъщи. Шанхай, най-големият бизнес център в Китай, също наложи строги мерки след резкия ръст на случаите, като затвори училища и киносалони и ограничи пътуванията.
Foxconn, един от най-големите доставчици на Apple, преустанови дейността си в Шънджън, където има два големи кампуса. В понеделник от компанията обявиха, че датата, на която работата в завода ще бъде възобновена, ще бъде „съобщена от местното правителство”.
Тайванската компания заяви, че е преместила производството си на други места, за да „сведе до минимум потенциалното въздействие” от прекъсването, но не уточни кои места ще бъдат натоварени с допълнителна работа.
Несигурността около производството на Foxconn е един от признаците за това как отговорът на Китай на скока на инфекциите с коронавирус ще се разпространи по целия свят. В неделя в страната са регистрирани 2 125 случая в 58 града.
Локдаунът в Китай може допълнително да повиши разходите за контейнерни превози, които остават изключително високи, и да обърка световните вериги за доставки, които все още се опитват да се справят със забавянията, свързани с пандемията.
„Ако на пристанище Янян в Шънджън бъде открит случай, тогава то може да бъде затворено за поне две седмици”, заявиха икономисти от ING. „Това ще се отрази на износа и вноса на електроника и стоки”, допълват оттам.
Това може да доведе до още по-голям ръст на инфлацията. Разходите в Китай, които са важен двигател за растежа на страната, също могат да бъдат засегнати от нова вълна от ограничения, свързани с COVID-19.
„Това със сигурност е най-тежката вирусна ситуация в Китай насам след блокирането на Ухан и застрашава перспективите за растеж, тъй като вътрешното потребление ще понесе още един удар”, заявиха икономисти.
Заложеният от Китай растеж от около 5,5% през тази година вече е най-ниският от три десетилетия насам. През 2021 г. икономиката на страната нарасна с 8,1%, но през последните месеци на годината темпът на растеж рязко спадна.
Войната е довела света до ръба на продоволствена криза
Свейн Торе Холсетер казва, че светът се движи към продоволствена криза, която може да засегне милиони хора. Рекордно високите цени на природния газ принудиха ръководената от него компания Yara International, производител на торове, да ограничи производството на амоняк и карбамид в Европа до 45% от капацитета си. При по-малко количество от тези две основни селскостопански съставки той очаква верижни ефекти върху световните доставки на храни.
„Въпросът не е в това дали ще има продоволствена криза. Въпросът е колко голяма ще бъде тази криза”, посочи Холсетер.
Стъпка назад: Повече от две седмици, след като Русия нахлу в Украйна, цените на основните селскостопански продукти, произвеждани в региона, скочиха до небесата. Най-големият проблем е пшеницата. Доставките от Русия и Украйна, които заедно представляват почти 30% от световната търговия с пшеница, са изложени на риск. Миналата седмица световните цени на пшеницата достигнаха исторически връх.
Има и още: Друг основен проблем е достъпът до торове. От съществено значение за земеделските производители, за да постигнат целите си за производство на култури, той никога не е бил по-скъп, тъй като износът от Русия е спрян. Производството в Европа също е спаднало поради рязкото покачване на цената на природния газ, който е основна съставка на азотните торове като карбамида.
Ситуацията предизвиква тревога сред световните експерти по храните. Министрите на земеделието на страните от G-7 се срещнаха в петък, за да обсъдят предстоящите последици.
„Всяко по-нататъшно повишаване на цените на храните и нестабилността на международните пазари може да застраши продоволствената сигурност и изхранването в световен мащаб, особено сред най-уязвимите хора, живеещи в условия на ниска продоволствена сигурност”, се казва в изявление след срещата.
Русия и Украйна служат като „житница” за страните от Близкия изток и Северна Африка, които зависят от вноса. Съединените щати и Европа също ще бъдат засегнати, тъй като повишаването на цените на важни селскостопански стоки ще рефлектира върху предприятията, които произвеждат храни.
Таксата за гориво на Uber може да е само началото
Услугата за споделено пътуване обяви, че въвежда такса за гориво, за да помогне на шофьорите си да компенсират тежестта на по-високите цени на горивата поне през следващите два месеца, съобщава Рамишах Маруф от CNN Business.
От сряда нататък потребителите ще плащат допълнително 0,45 или 0,55 долара за пътуване и 0,35 или 0,45 долара за Uber Eats, в зависимост от местоположението. Uber заяви, че всички средства от допълнителните такси ще са за шофьорите.
„Знаем, че цените се повишават. Направихме всичко възможно, за да помогнем на шофьорите, без да натоварваме потребителите”, каза Лайза Уиншип.
Uber заяви, че преминаването към електрически превозни средства ще бъде най-добрият начин да се избегне рязкото повишаване на цените на горивата в дългосрочен план. Компанията предоставя до 4000 долара годишно на шофьори, които използват електрически автомобили, и си партнира с Hertz, за да предостави до 2023 г. 50 000 Tesla под наем на шофьорите.
Междувременно обаче нарастващите разходи за гориво вероятно ще се отразят негативно. И Uber няма да е единственият, който ще реши, че трябва да прехвърли част от разходите върху своите клиенти.
На прицел: Пътуващите със самолет също може да започнат да плащат допълнителни такси за полетите, тъй като горивото представлява между 20 и 30% от оперативните разходи на авиокомпаниите.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Георги Генов