Снимка: iStock
ChatGPT може да застраши работните места на някои писатели, художници, музиканти и програмисти
Изкуственият интелект може да застраши работните места на някои писатели, художници, музиканти и програмисти. Това стана ясно след пускането на ChatGPT - най-бързо разрастващата се технологична платформа, информира БГНЕС, цитирайки проучване на Университета Бригъм Йънг (BYU) в САЩ.
Към момента една професия все още е труднодостъпна за изкуствения интелект. Според проучване на Университета Бригъм Йънг (BYU) в САЩ, човешките счетоводители все още превъзхождат ChatGPT на изпитите по счетоводство, предава Евронюз. Проучването включва 327 съавтори от 186 различни учебни заведения в 14 държави. Те са предоставили 25 181 въпроса за изпити по счетоводство в клас.
Чатботове вече си разговарят на непознат език - какви са опасностите
Въпросите обхващат счетоводни информационни системи (СИС), одит, финансово счетоводство, управленско счетоводство и данъци. Те варираха по трудност и вид, включително вярно/грешно, множествен избор и кратки отговори. Технологичната платформа ChatGPT се справи добре. Този чатбот и преди това е полагал изпити по право и други специалности. Общата му средна стойност е 47,4%, като се справя по-добре от студентите в 11,3% от въпросите. Особено добре се е справил с счетоводните информационни системи (СИС).
Но като цяло студентите се представиха по-добре от машината. Средните им резултати достигнаха 76,7% и те бяха по-добри при въпросите за данъчни, финансови и управленски оценки, вероятно защото ChatGPT се затрудняваше с математическите процеси, необходими за последния вид оценки.
Изкуственият интелект бори или подпомага плагиатството
По отношение на вида на въпросите ChatGPT се справи по-добре с въпросите "вярно срещу грешно" (68,7 % верни отговори) и с въпросите с избор между няколко отговора (59,5 %), но се справи с въпросите с кратък отговор.
Водещият автор на проучването, професорът по счетоводство в BYU Дейвид Ууд, иска да наеме възможно най-много професори, за да види как ИИ се справя в сравнение с реални студенти, за да подпомогне дебата за това как езиковите модели на ИИ трябва да се включат в образованието.
"Когато тази технология се появи за първи път, всички се притесняваха, че сега учениците могат да я използват, за да мамят", каза Ууд.
"Но възможности за измама винаги са съществували. Ние се опитваме да се съсредоточим върху това какво можем да направим с тази технология сега, което не сме могли да направим преди, за да подобрим процеса на преподаване за преподавателите и процеса на учене за студентите. Изпробването ѝ ни отвори очите".
Бунт срещу създателя: Чатботът на Google съветва правителството да закрие компанията
Изследователите казват, че макар все още да има какво да се направи в областта на счетоводството, това е новаторска технология, която ще промени към по-добро начина, по който всички преподават и учат. "Това е възможност да се замислим дали преподаваме информация с добавена стойност или не", казва съавторът на изследването и колега от BYU, професор по счетоводство Мелиса Ларсън. По думите му това е прекъсване. „Трябва да преценим накъде да вървим оттук нататък. Разбира се, аз все още ще имам асистенти, но това ще ни принуди да ги използваме по различни начини", допълни Ларсън.
Проучването изтъква и някои други интересни констатации. Например, ChatGPT не винаги разпознава кога извършва математически изчисления и допуска безсмислени грешки, като например събиране на две числа в задача за изваждане или неправилно разделяне на числа. Освен това не дава обяснения за отговорите си, дори ако те са грешни.
ПЛАГИАТСТВОТО И chatGPT: "За" или "против" използването на изкуствен интелект в клас?
ChatGPT е изграден на базата на езиковия модел за дълбоко обучение GPT3.5 на OpenAI. Оттогава OpenAI пусна GPT4, който надминава GPT3.5 по възможности. Изследователите очакват технологията да се подобри по отношение на счетоводните въпроси, зададени в тяхното проучване.
Това, което те смятат за най-обещаващо, е как чатботът може да помогне за подобряване на преподаването и ученето, включително възможността за разработване и тестване на задачи или може би да се използва за изготвяне на части от проект.
"Той не е съвършен, няма да го използвате за всичко", казва Джесика Ууд, студентка в BYU. "Да се опитвате да учите само с ChatGPT е глупаво".
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Весела Веселинова