Министерският съвет прие изменения в Наредбата за приобщаващо образование

Държавата ще осигурява технически средства и софтуер за подпомагане на обучението на деца с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене като дислексия, дисграфия и дискалкулия. Това предвиждат изменения в Наредбата за приобщаващото образование, които бяха приети от Министерския съвет.

Две по-дълги ваканции през новата учебна година предлагат от МОН

В процес на революция в технологиите и разбирането на когнитивните процеси на човека в световен план вече съществуват разработени помагащи технологии за комуникация чрез поглед, които се използват от деца и ученици с двигателни проблеми. Тази технология става все по-достъпна като цена и предлагани възможности. Помагащите технологии за контрол на компютър с поглед дават възможност на хора с тежки физически увреждания, които не могат да говорят и не могат да използват ръцете си, да си служат с компютър.

Специални камери проследяват погледа на детето в реално време. Тази информация се използва, за да се управлява компютърната мишка. Насочването на погледа движи мишката по екрана, а задържането на погледа е клик с мишката. По този начин може да се използват всички програми на един компютър само с поглед.

ИСТОРИЧЕСКИ УСПЕХ: Българин стана единственият ученик в света, спечелил "двойно злато" от олимпиади по химия и биология

Разработени са и технологии за преобразуване на текст в реч, които улесняват разбирането на писмени материали в учебници и помагала от ученици със специфично разстройство на четенето (дислексия).

Новите технологии могат да подпомагат ученето и на деца със специфично разстройство на правописа (дисграфия) и на аритметичните умения (дискалкулия).

Световният опит налага използването и на други съвременни подходи и технологии за допълваща и алтернативна комуникация. Тя се използва от деца и възрастни със затруднения в комуникацията (детска церебрална парализа, аутизъм, интелектуални затруднения, амиотрофична латерална склероза, мозъчни увреди, синдром на Рет и други).

Необходимите средства за закупуване на техника и софтуер за деца и ученици с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене за учебната 2023/2024 година ще се осигурят със средства по Националната програма на МОН „Информационни и комуникационни технологии“.

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase

Редактор: Мира Мирчева