„Има нарушения, които сякаш изглеждат незабелязани”, каза Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите в катастрофи
Обмислят нови мерки срещу рисковите ситуации на пътя. Възможно ли е и цивилни полицейски патрули да започнат да следят за нарушенията на шофьорите? Предложението среща подкрепа от експерти. Те считат, че по този начин ще се следи и за други нарушения, освен превишената скорост. Продължава и подготовката за това тол камерите да започнат да отчитат средната скорост на автомобилите. Ще бъдат засилени и проверките на леки коли и камиони.
На този фон, статистиката на МВР за миналата година показва, че фишовете за превишена скорост са почти милион и половина. Съставените актове са за близо 300 000 лева, а шофьорите с алкохол в кръвта са повече от 10 000.
Мярката за контрол с необозначени служебни автомобили, които да спират леки коли и камиони, вече се прилага по участъци от автомагистрала „Тракия”. „С небрандиран автомобил по-лесно се установяват нарушителите, особено тези груби нарушители и т. нар. хулигани на пътя. Като видят брандиран автомобил, тяхното поведение се променя”, заяви началникът на „Охранителна полиция“ ОДМВР - Сливен комисар Димитър Кикьов.
Възможно ли е цивилни коли на МВР да ни спират за проверка
Докато правителството все още подготвя пакета нови правила, експерти имат друго предложение. „Тук въобще не става дума да ни спират цивилни. Те ще документират нашето нарушение и когато се съберат няколко, ще ни спрат. Явно ще има надпис на колата - полиция, спрете”, посочи експертът Алекси Кесяков.
„Има нарушения, които сякаш изглеждат незабелязани. Каране в аварийните ленти, опасни маневри, неправилно престрояване, дистанция. За тях е добре да има и цивилни автомобили, които да следят”, подчерта Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите в катастрофи.
Докато експертите са единодушни, шофьорите са на полярни позиции. „Ще помогне, разбира се”, смята Иван Иванов, който е шофьор. „Мисля, че това с цивилните полицаи не е уместно, ще се появят много измамници”, категоричен е друг водач.
Още през есента беше подготвена и друга мярка за контрол на пътя - следене на средната скорост от камерите на тол системата. „Тази мярка може да влезе в сила, когато бъде приет законът. Опитите показаха, че има значителен брой нарушители. Има фрапантни нарушения на скоростта от над 180 км/ч”, сподели инж. Румен Мутафчиев от Националното тол управление.
„С автоматизирана система за средна скорост се обезсмисля бързото каране, защото ако трябва да спреш да изчакаш или да пиеш кафе, то няма смисъл да караш бързо”, смята Тодоров.
Работи се и по подобряване на тол системата. „Представен е доклад на АПИ за повишаване на приходите от тол системата. Очакваме по-засилен контрол и по-строго правоприлагане за нарушителите на пътя”, заяви Румен Мутафчиев.