
Снимка: iStock
Цените им все още са значително по-ниски от тези на градските имоти
С около 30% на годишна база нарастват цените на ваканционните имоти на българското Черноморие. Ако през 2024 г. качествените проекти в най-желаните курорти все още бяха на нива под 2 000 евро/кв. м, то през 2025 г. цените устойчиво надминават тази граница. Това показва докладът на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.
„Макар ваканционните жилища да започват да „догонват” градските имоти, цените им все още са значително по-ниски. В Созопол нивата, на които се реализират сделките за ново строителство в момента, вече са в диапазона 1 900 – 2 200 евро/ кв. м, като са отчетени и сделки на 2 800 евро/кв. м. Цените все още са около 20-30% по-ниски в сравнение с тези на качествен апартамент в София, например”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор на Green Life Development.
Кои са купувачите?
Профилът на клиентите остава устойчив. Най-активна е групата на хората на възраст между 35 и 45 г. Това са купувачи от различни сфери на работа – средно и високо ниво мениджмънт в български и чуждестранни компании, клиенти с малък и среден собствен бизнес, както и работещи в сферата на правото, здравеопазването и образованието.
Основният интерес на ваканционния пазар у нас е към апартаменти с 1 спалня, като семействата с повече деца търсят варианти за двуспални апартаменти или вили в затворени комплекси с басейни, поддръжка и в близост до плажа. Към момента качествен ваканционен имот с 1 спалня и изцяло завършен до ключ може да се купи за 120 000 евро. Купувачите са хора със спестявания, които имат за цел да защитят парите си от инфлацията като в същото време имат място за почивка и възможност да получат доходност от него, когато не го използват.
Втората изключително активна група са семействата с деца, които търсят варианти за двуспални апартаменти. Те влагат между 180 и 200 000 евро, като основната им цел е да осигурят на фамилията уютна почивка през цялото лято на разумна цена. Сделката е изгодна за тях, тъй като само в рамките на една година туристическите агенции отчитат покачване на цените на морските почивки с 50 до 70%. Тенденцията на ръст е трайна и българите с по-висока финансова грамотност избират инвестицията вместо постоянните драстично високи разходи за почивки.
Третата група са т.нар. дигитални номади – млади хора, които избират хибриден модел на работа и остават да живеят на морския бряг половин година. При тях се отчита и ефектът на достъпните ипотечни заеми. Докато е активно кредитирането, то ще играе все по-благотворна роля и на пазара на ваканционни имоти.
„Все повече млади хора разчитат на банково кредитиране, закупувайки ваканционен имот, за да почиват 4-5 топли месеца, работейки дистанционно от собственото си жилище на море. Хибридната работа продължава да е фактор на българския трудов пазар. Това позволява на много хора да съчетаят времето с близките с професионалните задължения.”, казва Желяпова.
Според експертите ръстът на цените ще продължи, допълнително стимулиран от влизането на България в Шенген.
„Покупката на ваканционен имот в България вече е възможност за чуждестранните купувачи да разполагат със собствено жилище на брега на морето, при това в рамките свободното шенгенско пространство. Това, ведно с предстоящото влизане на страната в еврозоната, ще окаже допълнителен натиск на цените и те ще продължат възходящата си посока”, посочва Желяпова.
По думите ѝ, инвестиционният интерес към ваканционния пазар у нас ще нараства, а с това и цените. От една страна, този тип жилища ще останат по-достъпни спрямо градските имоти, от друга – за разлика от апартаментите в големите градове, които често имат нужда от ремонт или довършителни работи, ваканционните в повечето случаи се издават до ключ и напълно готови за нанасяне.
Средни цени евро / кв. м/ в регионите
ЦЕНИ НОВО СТРОИТЕЛСТВО
Локация |
Цени |
Green Life Созопол |
1900-2500 |
Поморие |
1500-1600 |
Свети Влас |
1200-1800 |
Слънчев бряг |
1200 – 2400 |
Царево |
1300-1800 |
Созопол |
1900 - 3500 |
Източник: Green Life Development & Resorts
Созопол остава фаворит в предпочитанията на купувачите, ориентирани към Южното Черноморие. По тази причина то все по-активно привлича и амбициите на строителните предприемачи. В района в момента се изграждат 4 мащабни ваканционни проекта, които динамично влияят и върху имиджа и облика на зоната. Традиционно една от най-добре познатите дестинации за ваканция, която в същото време търпи непрестанно развитие, Созопол остава притегателна точка за туристите. Ключови фактори за това са лесният достъп, развитата инфраструктура, красивата природа и историческото и културно наследство на града. Целогодишният туристически поток и фестивалната култура на града го правят добро инвестиционно решение.