Те не са осигурили достъп на отчетниците до топломерите в домовете си
Хиляди столичани заплашени от максимални изравнителни сметки. Причината - не отворили навреме на инкасаторите, за да отчетат топломерите им. Това показват данните на най-големия топлинен счетоводител в града. Колко столичани не са отворили на инкасаторите и какво следва от тук нататък за тях?
Вратите на 6300 столични домове са останали затворени за инкасаторите тази година. За сравнение - техният брой три години по-рано е бил 44 000. Какво следва за тях - ще платят за толкова енергия, все едно че радиаторите им са работили на 5, 24 часа в денонощието. Все още не е късно да избегнем това - ако поискаме допълнителен отчет.
Ако сме получили честитка от топлинния счетоводител на пети юли, то месец по-късно е добре вече да са ни отчели, защото в случая - на пети август - данните ще отидат в „Топлофикация”, а тя ще ги фактурира. Оттам насетне, ще става все по-трудно, защото ще трябва да се коригират фактури, а междувременно ще ни се начисляват и лихви.
Последният влак за отчет е краят на септември. След това вече, за да го направим, ще ни трябват подписите на всички съседи. А какво правим, ако сме отчетени, но не сме доволни от резултата?
Неприятна изненада в пощенската кутия. Елена трябва да доплати 1073 лева на „Топлофикация”, при положение че всеки месец е плащала по над 100 лева.
„Мисля, че беше по-студена предишната зима. И тогава отоплението за една година, заедно с топлата вода беше 1400 лева, сега е 2240 лева”, оплаква се Елена.
Какво точно се е случило със сметката на Елена – попитахме топлинния й счетоводител. Оттам ни обясниха, че за високата сметка има няколко причини – първо – сградата е стара, а лошата дограма и изолация прахосват много енергия. Второ – от тази година тежестта на сградната инсталация се поема основно от тези в блока, които имат радиатори.
„На имотите с демонтирани радиатори, отоплението им е по-евтино и то се поема от имотите с работещи радиатори. Това е типичен случай – в сградата работят не повече от 40% отоплителни тела”, обяснява Росица Джабарска, управител на фирмата за топлинно счетоводство.
Но най-сериозната причина е, че уредите показват двойно по-високо потребление тази зима, макар че Елена не го усеща така. Тя е в правото си да не се съгласи. И ще го направи.
„Може да се обади, да уговорим ден и час за повторен отчет, в случай, че числата съвпадат, няма да има основателна причина за корекция на изравнителна сметка. Ако сме сбъркали в отчета и нанасяне, естествено, че ще се коригира”, обясни Росица Джабарска, управител на фирмата за топлинно счетоводство.
А отчетът ще е за сметка на топлинния счетоводител. Ако обаче сме пропуснали времето за отчет и сега се обадим на топлинния счетоводител, проверката ще за наша сметка.
„Не е чест случаят, в който да се изпуснат всички срокове. И тогава вече става много трудно. Но с течение на времето намаляват, хората разбраха неудобството на това да не се отчитат”, казва Тодор Кузманов, представител на фирма за топлинно счетоводство.
В крайна сметка до начисляване на максимална мощност се стига при едва на 1% от потребителите.
И така - ако не сме отворили на инкасаторите, колко ще ни струва това? По 3 лева за отчет на всеки топломер, 3 лева - за водомера за гореща вода и 7 лева - за посещението на инкасатора. Което в общия случай прави 16 лева на апартамент.
Повече по темата гледайте във видеото.