Снимка: iStock
Водородът е привлекателна алтернатива на по-мръсните изкопаеми горива
Германия ще разшири значително мрежата си за зареждане с водород, тъй като се стреми да откаже камионите и автобусите от изкопаемите горива и да декарбонизира транспортната си мрежа. Броят на станциите в най-голямата икономика в Европа ще се увеличи повече от три пъти до 300 до 2030 г., се казва в изявление на оператора на мрежата H2 Mobility и финансовите спонсори.
При изгарянето си водородът произвежда само пара и не отделя въглероден диоксид, което го прави привлекателна алтернатива на по-мръсните изкопаеми горива.
Разширяването се финансира с парична инжекция в размер на 70 млн. евро от специализирания инвестиционен фонд Hy24, който също така ще придобие 40-процентов дял в проекта. Съществуващите акционери в мрежата, сред които Air Liquide, Daimler Truck, Hyundai, Linde, OMV, Shell и TotalEnergies, ще инвестират още 40 млн. евро.
Поддръжниците се надяват, че Германия, която вече разполага с най-гъстата мрежа от станции за зареждане с водород в Европа, ще се превърне в "гръбнак" на европейската транспортна мрежа, където водородът е от ключово значение за намаляване на емисиите.
Новите инсталации ще бъдат съсредоточени по редица ключови "коридори с голям трафик", пресичащи централната европейска сила.
За разлика от пътническите превозни средства, двигателите, задвижвани от батерии, понастоящем не се считат за достатъчно силни, за да бъдат използвани в тежкотоварни превозни средства. Водородът е по-добре пригоден за камиони и автобуси, като им позволява "бързо зареждане с гориво и изминаване на дълги разстояния, без да се жертва полезен товар", заявиха страните.
Основан през 2021 г. от френските компании Air Liquide, TotalEnergies и Vinci заедно с частната инвестиционна къща Ardian, фондът Hy24 е специално насочен към инфраструктурни проекти за водород.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.
Редактор: Станимира Шикова