Снимка: БГНЕС, архив
Те са за европейската свързаност, уточняват от Министерския съвет в позиция
Декларацията за пренасочване на евросредства от Коридор 8 към Коридор10 нарушава международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност, стана ясно от позиция на Министерския съвет.
Николоски: С България трябва да разговаряме дали проектът за жп Коридор 8 е най-добрият вариант
Служебното правителство, водено от Димитър Главчев, изрази в позиция своето притеснение от изявлението на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията на РС Македония Александър Николоски. Македонският политик обяви, че тяхното правителство ще поиска от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Eвропейската инвестиционна банка (ЕИБ) част от парите за изграждане на жп линия до границата с България, част от Коридор 8, да бъдат пренасочени към изграждането на жп Коридор 10.
Публикуваме становището на Министерския съвет:
Правителството на Република България следи с нарастваща тревожност изявления и декларации на официални представители на Република Северна Македония, насочени към нарушаване на международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност включително чрез пренасочване на европейските средства за изграждане на железопътния компонент на Коридор към друг транспортен проект.
Припомняме, че Република Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, включително Коридор 8 – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г.
Гълъб Донев за жп Коридор VIII: Да изградим директни пътища за алтернативни доставки
Трансевропейски Коридор не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Коридор отслабва колективната сигурност на Алианса.
Република България нееднократно е поставяла въпроса за изграждането на Коридор 8 най-високо равнище и успешно е лобирала за осигуряването на европейски средства за неговото строителство, включително за Република Северна Македония. Благодарение на българските усилия, Коридор 8 е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор „Западни Балкани - Източно Средиземноморие“ като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията „Глобален портал“ и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент на Коридор на българска територия е част от националната програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027“.
Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор на нейна територия.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase
Редактор: Весела Веселинова