Как наказанията в класната стая да са по-ефективни и да имат възпитателен характер

Насред лятната ваканция директори поискаха законодателни промени, с които по-лесно да налагат санкции на учениците, неспазващи правилата. Според тях при сега действащите текстове всяка забележка от страна на учител може да бъде оспорена от родителя. Това е спор, който понякога стига дори и до съд. Как наказанията в класната стая да са по-ефективни и да имат възпитателен характер?

Някои Някои от идеите не са нови, други обаче тепърва ще бъдат сложени на масата за обсъждане между учители, родители, директори, включително и от Просветното министерство.  По-лесно е да се прилагат първо санкциите, които вече съществуват. Например - забележката. Като такава може да бъде наложена при използване на мобилен телефон в класната стая, въпреки предупреждението на учител. Учителите обаче държат забележките да не могат да се оспорват от родителите. Това тепърва също предстои да бъде обсъждано.

И още - има предложение за връщане на метод, който е съществувал преди години, а именно оценката за поведение. 

Според работещите в сектор „Образование“ задача номер едно е да се улесни поне писането на забележка в училище.  „За нея се изисква изписването на ужасно много административни документ… съгласието на родители. И не са редки случаите, в които има обжалване в съда.
Забележката, според нас, трябва да бъде една от формите, която не трябва да подлежи изобщо на съмнение”, категоричен е  Диян Стаматов, директор на 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.

В дебата за промени се включиха и от синдикат „Образование“. Със своя идея – да се въведе стар метод, работил от Освобождението до навлизането на демокрацията.  „Предлагаме за пореден път оценка за дисциплина в училище, която да бъде еднакво силна с тази за образование и за обучение”, подчерта Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование" към КТ „Подкрепа”.

Родители обаче реагираха остро на идеите за по-строги санкции. „Наказанията към момента по този начин, особено тези, които се предлагат – като финансови санкции, някакви оценки – ние сме в 21 век. Във времето, в което говорим все повече за психично здраве … да говорим за наказания вече е изключително ретроградно. Но факт е, че всички трябва да се съгласим за това какви са правилата, по които работим”, подчерта Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“.

ИПИ: Висшистите взимат двойно по-високи заплати от останалите

А от сектор „Просвета“ се обърнаха към родителите с апел – за по-малко противопоставяне.
„Около 70% от родителите не са съгласни с учителите и с директорите. Този процент става все по-голям с всяка изминала година”, заяви Стаматов.

„Този тип родители, на които децата попадат във фокуса на наказанията … много често не се отзовават, не искат да се говори за тяхното дете. Дори показват една анти-агресия и смятат, че тяхното дете е станало жертва или е набедено”, подчертава Петров.

„Ако един родител в дадена ситуация не е отишъл до училище – тогава може би училището също трябва да прояви загриженост и търсене на причината защо не е в училище”, посочи Алексиева.

Училищни психолози също са на мнение, че родители и учители трябва да работят в екип.
„Конфронтации между родители и учители, училищно ръководство са изключително лоши – най-вече за самото дете.  Макар видимо да се бунтуват, да предпочитат да са свободни и да си правят каквото си искат – психологически децата са много по-спокойни, когато има ред”, твърди Таня Илиева, училищен психолог.

В позиция до NOVA от Pросветното министерство също споделиха необходимостта от промени, като уточняват, че превенцията е първата стъпка преди да се стигне до санкции.

Ето и цялата позиция на ведомството: 

По  темата „По-лесното налагане на санкции срещу учениците, които проявяват агресия срещу учители или дори в по-обикновени случаи - когато са на телефона си въпреки забраната на учител?

Санкциите на учениците в училищата са регламентирани в Закона за предучилищното и училищното образование, като условията и редът за тяхното налагане са определени и в Наредбата за приобщаващото образование.

Като цяло заложената философия в нормативните документи е позитивната дисциплина. Същевременно темата е от ключово значение за цялата образователна система и многократно е обсъждана както в рамките на Отрасловия съвет в системата на училищното и предучилищното образование, така и в различни дискусии със заинтересовани страни. Екипът на МОН споделя необходимостта от промени в законодателството като целта е да се предложат максимално балансирани и основани на добрите практики нормативни промени, които да получат одобрение при внасяне за разглеждане в Народното събрание от следващо редовно правителство.

Следва да се отбележи, че Законът за предучилищното и училищното образование дава свобода на директорите на образователните институции да включват в правилниците за дейността на училището свои критерии за спазване на вътрешния ред в училище, включително да се регламентира и ползването на телефони на територията на училището. Санкциите са важни, но в контекста на философията на закона е необходимо те да са крайна мярка.

Заедно с всичко това Министерството на образованието и науката полага последователно усилия и инвестира не малко средства, за да подкрепи образователните институции и педагогическите специалисти да приобщят родителите в образователния процес, защото те са най-важният партньор във всичките му аспекти – от резултатите на учениците, през дисциплината и намаляването на агресията.

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase