Снимка: iStock
Много европейски градове са задръстени от автомобили, а въздухът е наситен с изгорели газове
Много европейски градове са задръстени от автомобили, а въздухът е наситен с изгорели газове. За да се насърчат жителите да преминат към обществен транспорт, в няколко града, включително Талин в Естония, общественият транспорт (е безплатен за местните.
От 2013 г. в естонската столица всеки жител може просто да се качва и слиза от трамваи и автобуси, без да купува билет. Облекчи ли се трафикът в града и препълниха ли се автобусите, трамваите и тролеите?
„Пътуванията с обществен транспорт всъщност спаднаха драстично – от 42% на около 30%. В същото време използването на автомобили се увеличи с около 5%“, твърди Мерлин Рехема от
Стокхолмския институт по околна среда.
Градският транспорт в Белград става безплатен от 1 януари
Въпреки безплатния обществен транспорт, хората започват да използват колите си повече. Ако проблемът не са парите, какво е необходимо, за да се убедят да оставят автомобилите?
Други държави, предприели подобна мярка, са Люксембург, Малта, Канзас Сити и Албакърки. Техният опит до голяма степен се припокрива с този в Талин.
„Хората, които така или иначе са използвали обществения транспорт, сега го използват още по-често, пътувайки повече. До известна степен и кратките разходки или карането на колело, които преди са били предпочитани, сега са заменени от пътуване с автобус“ , смята Мерлин Рехема
изследовател в Стокхолмския институт по околна среда.
Цената за осигуряване на безплатен обществен транспорт в Талин е 40 евро на жител годишно. Но, ако автобусите са претъпкани и не са добре свързани, жителите не са склонни да направят промяната. Необходимо е също да се подобри самият обществен транспорт.
Безплатен градски транспорт: Защо жители на Монпелие са недоволни от новата мярка
Ако искате по-малко автомобили, по-добре направете обратното – направете шофирането по-трудно и по-неудобно. Най-очевидният инструмент отново са парите. От 2025 г. собствениците на автомобили в Естония ще трябва да плащат два вида данъци – един при купуването на колата и друг за използването ѝ. Разбира се, те не са особено доволни от това. Лондон въвежда зона с такса за задръствания. Всеки, който шофира в нея през деня, трябва да плати 15 паунда. В резултат трафикът на автомобили значително намаля, докато използването на автобуси и метрото се увеличи.
Но просто повишаването на цената на шофирането може да удари по-бедните хора особено силно. Съществуват и други решения. Париж например премахва десетки хиляди паркоместа, затваря цели улици за автомобили и утроява таксите за паркиране на големи и замърсяващи SUV автомобили. Можете да оказвате натиск върху шофьорите само ако разполагате с добри алтернативи за обществен транспорт. А това означава, че трябва да бъде надежден, достъпен и удобен.
Редактор: Габриела Винарова