Новите мита биха поставили френската козметична индустрия в трудно положение

Заплахите на САЩ за въвеждане на 30-процентно мито върху вноса от Европейския съюз поставиха френската козметична индустрия в изключително затруднено положение. Все по-често се поставя въпросът каква цена ще бъдат готови да платят американските потребители за така желания досега "French touch".

По данни на синдиката FEBEA, който представлява френската козметична индустрия, износът за САЩ е на стойност близо 3 милиарда евро през 2024 г., което представлява около 12% от целия износ. Парфюмите са представлявали малко над половината от него, като един от всеки пет парфюма, продаден в чужбина, е закупен от американски потребител.

Тръмп ще изпрати писма до над 150 държави за мита от 10% или 15%

Не е за пренебрегване фактът, че американският експортен пазар расте, но инерцията е подкопана от заплахата на президента Доналд Тръмп за 30-процентно мито, ако сделка с ЕС не бъде постигната до 1 август.

„За френските козметични марки износът е основен пазар, споделя Ан-Мари Габелика, основател на козметична компания. Не винаги е лесно да си го представим, но някои френски марки се продават основно извън Франция“, разказва тя и добавя:

„Ако новите мита влязат в сила, френските марки ще трябва да се насочат към други пазари“.

Въздействието върху френската икономика на 30-процентните мита би било драматично, смятат от FEBEA.  Проучване на икономическите консултанти Asterès сочи, че това може да доведе до загуба на хиляди работни места.

FEBEA (Fédération des Entreprises de la Beauté) e единственият синдикат  на предприятия за красота и лична хигиена (парфюми, козметика, хигиенни продукти, тоалетни принадлежности, продукти за коса). Тя обединява над 350 компании, включително 82% малки и средни предприятия.