Вчера превозвачи и правителство си стиснаха ръцете. Отложени бяха протестите и бе решено да се отложи изискването за смесване на дизела с биокомпонент...
Вчера представители на автопревозвачите се споразумяха с правителството и решиха, че няма да протестират на 28 април.
На въпрос дали сега цената на дизела ще стане 2 лева, председателят на УС на Българска асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски заяви в \"Здравей, България\", че това твърдение е несериозно при сегашната цена на петрола.
\"Мерките, които бяха предприети с цел понижаване на цената на дизела, не са трайни и адекватни мерки. Според данни над 10 страни от ЕС с по-висок жизнен стандарт имат по-ниски цени на дизела\".
Това мнение изрази депутатът от \"Синята коалиция\" и член на Комисията по икономическата политика, енергетика и туризъм в парламента Иван Иванов.
По думите му причината за този проблем е, че в България има силно монополно влияние от страна на \"Лукойл\".
\"Реално \"Лукойл\" разполага с 85% от данъчните складове в България за бензин и 77% - за дизел. По такъв начин е блокирана възможността да има конкуренция. А ниската цена на една стока може да бъде гарантирана трайно, ако има конкуренция на свободния пазар\", заяви Иванов.
\"За мен вчерашната договорка е в полза на „Лукойл\" безусловно. Това, което направи вчера премиерът Борисов, не е пример за управление в широк обществен интерес, а в корпоративен\", допълни депутатът от \"Синята коалиция\".
Относно решението да се отложи изискването за смесване на дизела с биокомпонент, Миролюб Столарски поясни, че на общата среща на биопроизводителите и петролните фирми е зададен въпросът колко ще бъде цената, ако биодизелът е чист. Отговорът е между 2-2.10 лева.
\"Без био качеството на горивото ще бъде по-добро, защото биокомпонентът го разваля\", допълни Столарски.
Иван Иванов обаче заяви, че България е единствената страна в ЕС, която не смесва биокомпонента в минералните горива.
\"Това се прави, защото той на първо място повишава енергийната независимост на една страна, тъй като това е местна суровина, а не вносен петрол. На второ място защитава природната среда и не на последно място – намалява озоновата дупка\", поясни той.