Като причина са посочени нарушение на здравните изисквания и на изискванията за безопасност

Посетителите на временната джамия, създадена от швейцарския художник Кристоф Бюхел в пределите на нефункционираща църква във Венеция, вече няма да имат възможността да я разгледат, съобщи сайтът Artprice, предаде БГНЕС.

 

В рамките на тазгодишното Венецианско биенале Исландия представя джамията, която бе затворена само две седмици след отварянето на биеналето. Организаторите на проекта разполагат с 60 дни, през които да обжалват пред надзорния съд на регион Венето.

 

Причината, която е посочена за закриването, е нарушение на здравните изисквания и на изискванията за безопасност, защото броят на посетителите е надхвърлил капацитета на сградата по редица поводи, твърдят градските власти. Те също така казват, че не са издавали разрешение да бъде построена функционираща джамия в бившата църква "Санта Мария делла Мисепкордия" в Канареджо. Единственото разрешение, което венецианските власти са издавали, e разрешение за инсталиране на художествена изложба.

 

Временната джамия, която съдържа всички елементи, необходими за един автентичен храм за поклонение, трябваше да остане отворена през всичките седем месеца на биеналето.

 

Исландският Арт Център в Рейкявик – организацията, която е поръчала инсталирането на временната джамия в изоставената църква във Венеция, вече излезе с официално изявление по случая.

 

В него от арт центъра изразяват своето разочарование от венецианските длъжностни лица и най-вече от решението им за спиране на проекта само две седмици след неговото начало. Най-сериозната критика от страна на исландските куратори бе отправена към самото биенале.

 

"Администрацията на Венецианското биенале, институция в рамките на град Венеция, не подкрепи тази художествена дейност, по начина, по който би трябвало да се очаква от една организация от този ранг, имаща претенцията да се застъпва за съвременното изкуство", заявиха още те в своето изявление.

 

"С прекратяването на исландския принос към Венецианското биенале, стана ясно, че самото биенале, което в продължение на повече от век е основна сцена на визуалните изкуства в света, не е място за истински свободна артистична изява. Сега изглежда, че на художниците, избрани да участват в биеналето, им е позволено да разглеждат въпроси, които са приемливи за местните власти".

 

От исландския Арт Център коментират още, че целта на проекта с джамията на Бюхел е била да се привлече внимание към политическото институционализиране на сегрегацията и на предразсъдъците в обществото, като по този начин се осигури платформа за диалог и комуникация между различните културни позиции.