Парите ще бъдат разплатени до края на годината
„Приехме мярка за подпомагане на автобусните превозвачи в размер на 40 милиона лева. Така се надяваме до края на годината да успеем да разплатим тези средства към автобусните превозвачи, за да получат глътка въздух на фон на тежката ситуация, свързана с отраженията на COVID кризата”. Това заяви служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев след заседанието на МС.
Осигурените средства са за сметка на резерва за непредвидени и/или неотложни разходи за 2021 г. по централния бюджет в частта за допълващи и компенсиращи мерки във връзка с COVID-19.
Подпомагането на лицензираните автобусни превозвачи с финансова подкрепа за покриване на разходи, извършени след 1 февруари 2020 г., се налага предвид продължаващата пандемия от COVID-19 и произтичащите от нея негативни последици за икономиката. С мярката се цели компенсиране на отрицателното въздействие върху стопанската дейност от регистрирания спад в приходите на автобусните превозвачи.
ЕК започва проверки за неправомерни глоби на български шофьори
Предвижда се образецът на заявление за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства, както и редът за подаване, разглеждане и преценка за допустимост на заявленията да бъдат одобрени от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Право да кандидатстват за получаване на безвъзмездни средства имат микро-, малки, средни и големи предприятия, които са лицензирани превозвачи за извършване на превоз на пътници и развиват своята основна икономическа дейност в един от секторите: Пътнически градски и крайградски транспорт и Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде.
Съгласно Постановлението за условията, реда и размера за предоставяне от държавата на безвъзмездни средства на автобусните превозвачи, които притежават лиценз за превоз на пътници, изискванията към лицата, които ще кандидатстват за осигурените в бюджета безвъзмездни средства, са следните:
1. да са регистрирани преди 1 януари 2020 г. и да са извършвали стопанска дейност през 2019 г, 2020 г. и 2021 г., включително към датата на подаване на заявлението за кандидатстване;
2. да са регистрирали спад поне 20% в приходите за всеки един от избрани от превозвача три месеца от календарните месеци в периода от 1 януари 2021 г. до края на месеца, предхождащ месеца на кандидатстване, спрямо оборота за същите месеци от 2019 г.;
3. да са регистрирали спад в приходите през 2020 г. спрямо 2019 г.
Министър Алексиев обяви, че е била одобрена и позиция за подаване на жалба в Съда на ЕС по пакета „Мобилност”, който е дискриминационен спрямо българския автобусен и международен транспорт.
Алексиев: България ще има свой специализиран кораб за търсене и спасяване
На 23 октомври 2020 г. България е подала три жалби пред Съда на Европейския съюз за завеждане на дела по всеки един от законодателните актове от Пакета за мобилност I. Заведени са дела С- 543/20, С-544/20 и С-545/20 относно отмяната, частично или в цялост, на трите законодателни акта от Пакета Мобилност I.
Една от жалбите (дело С-545/20) е свързана с отмяна на разпоредбата за връщането на превозното средство, както и на разпоредбата относно периода на почивка между каботажните превози.
Българската страна положи максимални усилия да убеди ЕК да представи законодателно предложение, което да предвижда пълно заличаване на текста за връщане на превозното средство. Въпреки предприетите действия, подобно законодателно предложение не е представено към настоящия момент.
Регламент 2020/1055 предвижда разпоредбата относно задължителното връщане на превозното средство (чл. 1(3) да се прилага от 21 февруари 2022 г.
България е внесла жалба срещу пакет „Мобилност“ в съда на ЕС
С настоящия проект на позиция България отправя молба до Съда на Европейския съюз да спре изпълнението на чл. 1(3) от Регламент 2020/1055, до произнасяне на Съда на Европейския съюз с окончателен акт по дело С-545/20, Република България срещу Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.
В проекта на позиция са посочени няколко довода, които доказват основателността на жалбата:
На първо място - евентуалното въвеждане в действие на мярката от февруари 2022 г. ще причини, значителни и непоправими последици за околната среда, като тяхното настъпване е с голяма степен на вероятност. Новоприетата разпоредба ще създаде условия за извършване на допълнителни транспортни курсове, което ще окаже значително отрицателно въздействие, особено върху околната среда.
България е отбелязвала многократно, че задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения в Европа, което видно е против всички усилия да се осигури устойчиво развитие на сектора.
След подаване на жалбите и внасяне на писмените защити, през февруари 2021 г. Европейската комисия публикува резултатите от възложеното от нея проучване с цел анализ на въздействието от задължителното връщане на превозното средство, което потвърди опасенията на България.
Изводи на ЕК, както и други проучвания, като например това на KPMG от 2019 г. и адаптацията му от 2020 г., дават основание на България да поиска спиране на изпълнението на мярката за задължителното връщане на превозното средство.
Желязков: Транспортните връзки между България и Турция са ключови
Второ - приемането на временната мярка би гарантирало интересите на транспортните дружества. Транспортните фирми няма да бъдат принудени да понесат огромни финансови разходи и по-специално тези, които са установени в периферни държави членки като България. Много транспортни оператори ще бъдат принудени да прекратят дейност или да се преместят, което ще окаже огромно влияние върху икономиката и жизнения стандарт в тези държави членки, включително и повишаване на безработицата. Ще бъдат избегнати потенциални промени в наличния транспортен капацитет, които могат да доведат до повишаване на цените за някои видове транспортни операции.
В изпълнение на ангажиментите, поети от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев към българския автомобилен бранш, извършващ международен превоз на товари, правителството ще предприеме всички необходими действия за внасяне на писмена искова молба за процесуални действия по осигуряване защитата на правата и интересите на Република България пред Съда на Европейския съюз във връзка със сезирането му на основание чл.278 от Договора за функционирането на Европейския съюз относно спиране на изпълнението на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство, предвидена в Регламент 2020/1055 (Пакет Мобилност I).
Задействана е процедура за проектиране и строителство на български специализиран кораб за търсене и спасяване, посочи министърът. И допълни, че плановете са строителството на плавателния съд да се финансира със средства от Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 и проектът вече е включен в обхвата на програмата, която е изпратена в Брюксел за одобрение. Този кораб за в бъдеще ще помага при операции, подобни на тази с „Вера Су”, уточни Алексиев.
„Дали сме 14-дневен срок на корабособственика и застрахователите да покрият разходите, които държавата е направила по изваждането на заседналия кораб. Този срок изтича следващата седмица. Ако това не стане – плавателният съд ще бъде обявен на търг. Към момента изчисленията ни показват, че цената му е около 3 милиона лева, което би трябвало да покрие разходите по операцията”, посочи Алексиев.
За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК, iOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.