Ще бъде ли задължителна подмяната на документите

Личните карти с чип трябваше да ги има доста отдавна. Процедурата стартира първо през 2015 г., след това през 2018. В момента, за съжаление, е „забила” в Съда в Люксембург. Това коментира министърът на електронното управление Божидар Божанов.

Той обясни, че целта на този тип лични документи е да могат да бъдат използвани за четци. Другата е чисто формална - Европейската комисия изисква всички лични документи да имат носител на информация, както е при паспортите.

Министърът каза, че подмяната на личните документи няма да е задължителна. Личната карта с чип няма да замени международния паспорт, защото той се изисква за държави извън ЕС, затова и ще остане.

Божанов посочи още, че идеята му е да няма хартиени документи, било то с печат или с подпис. „Няма нужда да минаваме през хартията, за да ги използваме. В електронния свят, ако не разпечатаме документа, истинността се удостоверява с електронен подпис или печат”, уточни той.

За да могат гражданите да заявяват услуги онлайн, без да ползват електронен подпис, ще се въведе електронна идентификация. С телефон, например, ще може да се влезе в определена система и да се заяви услуга.

„Ще се въвежда поетапно. При телефоните ще бъде най-бързо - планирали сме го до шест месеца. С личните карти - малко след това. С пощите реформата ще е малко по-дълго време, вероятно - догодина”, уточни министърът. 

Божанов каза, че гишетата ще бъдат запазени за хората, които нямат възможност да използват онлайн услугите. Ще има съкращения в администрацията, но това няма да е заради електронните услуги.

„Съкращенията ще бъдат когато оптимизираме функцията на администрацията. Няма да режем от щатните бройки, само защото някой е решил, че нещо не му трябва”, каза още Божанов.

Коментар дойде и за печатите, като по думите му те са един отпаднал от смисъл механизъм. „Няма ги в закон почти никъде, но продължават да се изискват. Идеята е със закон да забраним тяхното изискване и да въведем санкция, ако някой изиска печат. Няма нужда тя да е голяма, но е важното да я има”, заяви той. 

Министърът посочи, че трудовата книжка също ще отпадне със сигурност. В случая обаче трябвало да бъдат решени някои по-специфични въпроси. Затова премахването на този документ може да отнеме малко по-дълго време. 

Министерството на електронното управление ще осигури системата за електронното гласуване - пилотно, уточни Божанов. „Вече има разработено техническо задание, което трябва да бъде прието съвместно с ЦИК”, заяви той. Дали ще се използва за реални избори решението е на Народното събрание. 

Той обясни своя публикация в социалните мрежи, според която хора казват, че той ги е изпратил, за да получат определен пост. „Примерите бяха няколко, сходни един с друг. Гласят, че министърът ги изпраща, основно за назначение, за запазване на пост. Такива неща се случват в администрацията - постоянно, от името на министри, директори и други. Това са стандартни интриги. Знам за тези неща и те няма да минават”, предупреди Божанов. 

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУКiOS (Apple) ТУК и HUAWEI AppGallery ТУК.

Редактор: Георги Генов