Благородната инициатива набира огромна популярност
Благородна инициатива във Франция. Автошкола край Париж превозва безплатно хора в нужда, докато учи своите курсисти да шофират. Страната е една от тези, където получаването на шофьорска книжка е не само трудно, но и доста скъпо.
Автошколата, която се превръща в безплатно такси за най-бедните и уязвимите, е единствената засега на територията на Франция, но идеята вече набира огромна популярност.
Оригиналната идея осенила собственика на автошкола Манаф Асими. С него говорим още за високата цената на това да имаш шофьорската книжка във Франция и как в страната наказват недисциплинираните шофьори, за да се ограничат инцидентите на пътя.
„Констатирахме, че по време на курсовете често в колата сме само двама и задните седалки остават празни. Тогава се запитахме защо от тези места да не се възползват хора в нужда, без това да пречи на учебния процес”, обяснява той. Местни асоциации веднага откликнали на идеята. Инициатива има няколко цели, допълва Манаф – освен, че помагат на хора, които имат финансови или физически трудности да се придвижват, създават и социални контакти. Споделеното пътуване има и положителен ефект върху околната среда. От автошколата се надяват да дадат пример и мотивация и на други в сектора.
3260. Толкова са погубените животи по пътищата на Франция за последната година. Затова страната затяга правилата. Радари и солени глоби дебнат недисциплинираните шофьори, а получаването на шофьорска книжка е все по-трудно постижимо. От учебната кола нашият екип проследява как протичат два учебни часа по шофиране в Париж. Обучението, оказва се, започва със симулатор. „Шофьорският курс започва с 4 часа тренировки върху симулатор. Той помага за по-лесно усвояване на механичната част, преди да се качим в колата. Не всички автошколи разполагат, но правителството ни насърчава да го имаме”, обяснява Манаф.
Минималният брой часове, които трябва да имаме прекарани зад волана, за да ни допуснати до изпит, е 20. Средно обаче курсистите се нуждаят от 35-40 часа, споделя собственикът на автошколата. Младите автомобилисти във Франция нямат право да шофират между полунощ и 5 ч. сутринта, а на магистрала максимално разрешената скорост за тях е 110 км/ч.
„Когато получите шофьорската си книжка, през първите 3 години сте на изпитателен срок. Това означава, че имате само 6 точки и всяка следваща година без нарушения получавате по 2 допълнителни. Така, ако сте примерен шофьор, след края на трите години ще получите максималните 12 точки”, обяснява автоинструкторът.
Цените на шофьорските курсове във Франция са непосилни за много хора, но различни финансови механизми дават право на кандидат-шофьорите да се възползват от държавна помощ. Причината за високите цени е липсата на държавни инспектори, които да провеждат изпитите. Курсистите чакат месеци за дата на изпит, а през това време са принудени да взимат допълнителни часове по шофиране. Така, средно цената, която плащаш за книжка, е между 3000 и 4000 евро.
Колкото по-възрастни се учим да караме, толкова по-трудно усвояваме практически умения, твърдят специалисти. Трудности обаче среща и младото поколение. „Младите днес асимилират по-трудно. Нашите деца живеят във виртуален свят. Технически се справят, възприемат теорията, но на практика им е трудно”, казва Манаф. Във Франция едва 58 процента от кандидат-шофьорите получават книжка от първия път. Оказва се, че колкото по-дипломирани сте, толкова по-трудно стигате до заветния документ.
Повече гледайте във видеото.
Новините на NOVA - вече в Instagram, Twitter, Telegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.