Снимки: "Булфото"
Подпорна стена се скъса и стотици тонове земна маса се разпиляха по платното
Вече 24 часа участъкът на магистрала "Струма" от Перник до София е затворен. Подпорната стена в района на 16-ия километър се скъса и стотици тонове земна маса се разпиляха по платното. Като по чудо няма пострадали.
На мястото на свлачището екипите продължават да разчистват. Предстои да бъдат премахнати и бетонните блокове, които сега са в най-дясната лента. Според АПИ преовлажняването на почвата от дъждовете през последните дни е основната причина за свличането на земята. От Националния институт по метеорология и хидрология обясниха, че последно на мястото е валяло преди седмица, а пътни експерти заподозряха некачествено строителство.
Очевидец засне огромно свлачище причинено от земетресението в Япония (ВИДЕО)
Само за десет минути цялата земна маса се свлича и залива магистралата. „Единствената причина за това е задържалата се вода след валежите предходните две седмици. В случая не говорим за класическо свлачище, а за гравитационен процес на преовлажнени негодни маси”, обясни инж. Даниел Иваничков от АПИ.
Екип на NOVA взе малко от земята от свлачището и отиде в центъра на София, където се срещна с председателя на УС на Научно-техническия съюз по транспорта инж. Ясен Ишев. Той е работил по големите съоръжения на магистралите "Хемус" и "Тракия".
„Буцата земна маса не ми изглежда преовлажнена”, посочва инж. Ишев. И обяснява, че за да е преовлажнена, тази буца земя „трябва да бъде много по-мокра, много по-наситена с влага”. „Не може от един дъжд, колкото и силен да е той, да падат стени или част от тях”, категоричен е инженерът.
Екипът на NOVA отиде и до НИМХ, където следят всяка капка дъжд. На въпрос за същия месец спрямо минали години - повече или по-малко дъжд е паднал в района на свлачището, директорът на Департамент „Прогнози и информационно обслужване” Анастасия Стойчева обясни: „Паднало е обичайното количество валеж”.
Грамадни скални късове от свлачище в Перу отнесоха камион (ВИДЕО)
„На 27 април са паднали 4 литра дъжд. По-съществените валежи са на 18 и 22 април. Това е преди повече от 6-7 дни. Така или иначе, втората половина на април беше с валежи”, уточни Стойчева.
Екипът ни разговаря след това отново с инж. Ишев. Той обясни, че според Закона за пътищата подобни съоръжения трябва да се инспектират два пъти в годината. А най-вероятната причина за срутването не е дъждът.
„Не е взета предвид геологията в този район. Би могло да не е изпълнена качествено. Ако има някакви притеснения, наченки на недостатъци - да се взимат мерки. Не бих казал, че подобно нещо се случва”, заяви инж. Ишев.
От АПИ увериха, че ще работят на 24-часов режим, за да успеят с пускането на пътя до края на седмицата. Дотогава движението ще се отбива. Това пък от своя страна успя да събуди и конспиратори. „Това е умишлено направено, за да може да мине магистралата за газопровода”, посочва шофьорът Славчо Василев.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase