Снимка: iStock
Възрастен британец почина
Турбуленцията при полета на сингапурските авиолинии, при която вчера загина 73-годишен мъж, е настъпила за секунди. Това разказа един от пасажерите на борда. Самолетът с 211 пътници на борда пропадна на височина над 11 хиляди метра.
„Имам счупени зъби и болки във врата. Много хора лежаха на пода, бяха напълно парализирани“, разказа пасажерът Джон.
Според журналиста от списание „Криле“ Димитър Ставрев това е така нареченото струйно течение, което рязко променя плътността на въздуха. „Което си е като пропадане с асансьор“, каза Ставрев.
Експертите са категорични – колкото и да е силна турбуленцията, тя не може да разруши корпуса на самолета.
По думите на Тодор Иванджиков от Асоциация на българската авиационна индустрия „крилата могат да се огъват в крайните зони до 2-3 метра, просто като птица летят и опитват да оберат турбуленцията“.
Ключът към безопасността държат метеоролозите.
„Колкото са по-точни са метеорологичните карти и прогнози, толкова по-добре знаем къде има турбуленция. За съжаление, не винаги знаем къде има турбуленция. Тук идва вторият момент – Ръководство на въздушното движение (РВД). Те могат да предупредят, че на дадена височина или в даден регион има турбуленция“, каза Пилотът Марио Бакалов
Затова ръководителите на полети са в постоянен контакт както с пилота, така и с авиометеоролозите. В залата на РВД денонощно дежурят 16 души. „Тук се изготвят всички прогнози за нашата страна. При нас точност от няколко метра в секунда са важни“, каза началникът на отдел „Аеронавигационно метеорологично обслужване“ в BULATSA Виктория Фитова.
Прогнозата се изготвя с помощта на наблюдателни системи, сателити и радари.
Какво да правим при силна турбуленция
„Има постановки, в които се очаква турбулентност, например когато силен вятър обтича планина или пък се наблюдават такива облаци, от които гърми“, обясни Фитова.
В случая с въпросния „Боинг” не всички пасажери са били с предпазни колани. Затова, по думите на Анелия Трифонова, която е стюардеса, спазването на правилата при турбулентност може да спаси живот.
„Случвало се е пътниците да кажат: „може ли само за секунда да си извадя чантата, при което в този момент е много важно ние, като екипаж, по най-бързия начин да реагираме и да помогнем на пътника с цел по-бързо да заеме мястото си и да закопчае и затегне предпазния си колан“, заяви стюардесата Анелия Трифонова.
По-рано беше съобщено, че общо 20 души са настанени в интензивно отделение след аварийното кацане на самолет на Сингапурските авиолинии в Банкок. Възрастен британец почина от инфаркт при вчерашния инцидент, причинен от силна турбуленция.
Силна турбуленция уби един и рани близо 70 души при полет от Лондон до Сингапур (ВИДЕО+СНИМКИ)
Първоначално бе съобщено за 30 ранени, седем от които са в критично състояние.
От болницата казаха днес, че общо 58 души се лекуват в различни медицински заведения, а 27 са били изписани. Самолетът, изпълнявал полет от Лондон до Сингапур, бил пренасочен към Банкок, след като пътници и членове на екипажа изхвърчали от местата си по време на турбуленцията, като някои се ударили в тавана.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase