Тодор Тагарев, Велизар Шаламанов и Николай Свинаров коментираха темата
Докато разследващите работят по установяване на причините за тежкия инцидент край „Граф Игнатиево“, при който загинаха двама военни пилоти, бивши силови министри се обединиха най-вече около една причина - непремерени рискове от страна на ръководството на военновъздушните сили. Освен това заговориха и за недостатъчния брой летателни часове на пилотите.
В ефира на „Пресечна точка” бившият министър на отбраната Тодор Тагарев отговори на твърдението, че причина за инцидента може да бъде предприета сложна маневра от пилотите. „Ако това се окаже причината за катастрофата, то тези, които са надценили възможностите на пилотите, подготовката им, подценили са условията, в които трябва да бъде изпълнявана задачата, също трябва да понесат последствия“, заяви бившият министър на отбраната.
Двама загинали при авиокатастрофата край „Граф Игнатиево”
И припомни, че при сходен фатален случай от 2021 г. причината за инцидента така и не е била установена. „Аз се надявам се, че в този случай разследването ще бъде пълно и обективно. Ако се открие вина – а вероятно такава има, то ще има и съответните последствия за виновните. Тъй като при последната катастрофа преди три години се оказа, че няма виновни. Пилотът беше повишен посмъртно във военно звание. Прокуратурата прекрати преследването, нямаше административни наказания“, допълни Тагарев.
Допускането на непремерени рискове е грешка на ръководството на военновъздушните сили, смята и друг бивш министър на отбраната. „Очевидно е, че подготовката на нашите пилоти не е достатъчна и не е по тяхна вина, а поради липса на модерна техника, на достатъчно средства, летателни часове и вероятно организацията. Но от друга страна доста високи амбиции, поради тях преди години загубихме пилот с „МиГ-29“, така че сигурността е синхрон между амбиции, ресурс, подготовка и фокус върху по-малко показност вероятно ще намали риска от такива инциденти“, посочи Велизар Шаламанов.
КАДРИ от момента на авиокатастрофата край „Граф Игнатиево” (ВИДЕО)
„Преките виновници за организация и действие се установяват на момента, т.е. дали пилотът е действал по разрешителния режим, кой го е разрешил, ако той носи степента на опасност, заради която се случва инцидента“, твърди бившият военен министър Николай Свинаров.
ВСИЧКО ЗА РАЗБИЛИЯ СЕ САМОЛЕТ ЧЕТЕТЕ ТУК
Информирайте се преди всички - последвайте ни в Google News Showcase