На брифинг на МО обявиха, че причината за инцидента е поемането на висок риск при изпълнение на полета

Непосредствената причина за авиокатастрофата от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на комисията към Министерството на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента.

МО за авиокатастрофата край "Граф Игнатиево": Самолетът е бил в изправност, пилотите са поели неоправдано висок риск

„От това, което чухме от брифинга на Министерството на отбраната за авиокатастрофата край „Граф Игнатиево", някои работи ме шокират, а именно – начинът на изпълнение на сложния пилотаж на малка височина. Минималната би трябвало да е 100 м. Скоростта на въвеждане на самата вертикална фигура е недостатъчна. За да не бъде рисково изпълнението, би трябвало да е поне към 600-650 км, да се тръгне нагоре с максимален режим на работа. 480-500 км е била скоростта на катастрофиралия самолет”, коментира в предаването „Твоят ден” по NOVA NEWS бившият военен пилот Николай Калев.

По негови думи като причина за инцидента остава грешка у пилотите и тяхната техника. „Летците са видели, че се увеличава векторът на скоростта и са създали страничен наклон – „дълбока спирала”. В случая е допусната грешка в техниката на пилотиране от летците”, обясни Калев.

Според него пилотите е трябвало да бъдат много добре тренирани преди самата демонстрация. „Те не са достигнали своя максимум и са допуснали редица грешки при управлението на самолета. Доказана вина трябва да носят тези, които са управлявали процеса. Ръководителят на полетите трябва да действа адекватно и да подава команди, но такива не е имало. Това означава, че той не е бил в състояние да окаже помощ на екипажите”, каза Калев.

Целия разговор гледайте във видеото.

Редактор: Виктория Гетова