Снимка: iStock
Разказва „Дойче Веле”
Бодеги, барове, павилиони и смесени магазини. Хората в Германия ги посещават почти всеки ден, често на път за или от работа. Местата за социализиране са по-важни от всякога, защото все повече хора в Германия се чувстват изолирани и самотни.
Разказва „Дойче Веле”:
В Берлин смесеният магазин се е превърнал в нещо като институция. Столицата на Германия е пълна с тези магазини. Те предлагат основите неща за ежедневието и често много повече.
Тунчер Карабулут управлява магазин от 4 години. Той е добре познат и харесван в квартала, в който се намира. „Имаме и социална функция за хората”, казва той. Магазинът му работи до по-късно от големите супермаркети, за да могат и работещите до късно да си напазаруват. Собствениците на такива магазини търсят и нови начини за печелене на пари. Например чрез предлагането на пощенски услуги.
„На пакет получавате между 30-40 евроцента. А 30% от клиентите си купуват и нещо друго. Но пощенският бизнес сам по себе си не би се изплащал”, казва Тунчер.
Продажбата на бира и алкохолни напитки е ключова за оцеляването на бизнеса. Всички в квартала разчитат на Тунчер Карабулут и неговия екип.
„Хората искат да си приказват. Идват с проблеми и просто трябва да поговорят. Същото е и в други смесени магазини”, казва Тунчер.
В Западна Германия по-често се срещат павилиони, известни като снекбар. Такъв притежава и Мансур Фараджи. Той е от Иран и е разделил помещението на германска и персийска секция.
Клиентите му казват, че посещават магазина често, защото атмосферата е приятелска. А и винаги има нещо ново, което да опитат. Мансур пък казва, че обича работата си, защото също обича да общува с хора.
Какво трябва да знаете, когато ходите на кръчма в Германия (ВИДЕО)
Кръчмите в Германия са друг център за ежедневно социализиране. Но между 2012 и 2022 година броят на такива заведения в страната е спаднал с 30%. В миналото, препълнената кръчма в петък вечер е било правилото. Сега е по-скоро изключение. А хората казват, че поне веднъж месечно имат нужда да ходят на такива места. Така и една кръчма във Вехмар, затворена през 2022 г., днес изживява ренесанс, като се превръща в притегателен център за хората от региона. Заведението се върти от 15 души, които работят на доброволни начала, за да работи ханът. Заведението работи всеки последен петък от месеца.
Още по темата гледайте във видеото. То е част от поредицата „DW репортерът“ на „Дойче веле“, която се излъчва всяка неделя от 16:15 ч. и във вторник по NOVA NEWS. Не пропускайте материалите на „Дойче веле“ и в ефира на „Събуди се“ по NOVA всеки уикенд.
Редактор: Ина Григорова