Целта им е да набележат основните проблеми и да обсъдят спешни мерки

След силната обществена реакция заради зачестилите инциденти с камиони, има нов законопроект на Министерството на транспорта. Той предвижда отговорност за пренатоварените камиони да носят не само шофьорите, но и собствениците на транспортните фирми.

Повече от 2 часа продължа разговорите между транспортния министър, неправителствения сектор и браншовите организации. Основните проблеми, които бяха обсъдени са има ли как фирмите да санкционират своите служители, които се явяват системни нарушители на пътя и може ли държавата да затегне още контрола. Междувременно продължава и проверката на фирмата, чийто камион се заби в табела на бензиностанция. След проверени 177 водача от 470 и 70 камиона се оказало, че има 9 случая при които водачи са използвали по две електронни карти и два пъти, в които са карали без изобщо да сложат карта в тахографа.

За да се срещнат исканията на различните неправителствени организации и възможното от страна на държавата, представителите на всички страни седнаха на една маса

„Конкретни цели за намаляване на пътния травматизъм, свързан с обществения транспорт. И да наложите контрол върху водачите на вашите товарни автомобили и автобуси”, каза бащата на Сияна.

„Да постигнем нещо градивно, с което целта е вие да си доставите стоките и товарите, вашите хора да са живи и здрави и на останалите граждани да им опазим живота”, допълни Дияна Русинова.

По пътищата с по-голям травматизъм вече има повече екипи, които да следят скоростта. Проблем все още се оказват камионите, които са натоварени с много повече от разрешеното.

- Когато един камион е претоварен, това зависи само от водача или от собственика на фирмата?

- Собственикът на фирмата може ли да присъства на товарния процес?
- Тоест всичко зависи от шофьора и той го прави на своя глава?
- И от товародателя, каза Андон Павлов от Асоциацията на превозвачите на опасни товари.

Право да сигнализира, че има нередност има най-вече шоьфорът. „Има и се разделя с работата си в общия случай”, отбеляза още Павлов.

 - Вярвате ли, че всъщност шофьорите са отговорни за това претоварване, а не са карани от собствениците на фирмите и смятате ли, че има нужда от законова промяна там?

- Очевидно не вярваме и затова внасяме този законопроект, каза от своя страна министърът на транспорта Гроздан Караджов.
 

Промените ще засегнат всички по веригата, а след налагането на санкцията, страните ще трябва да водят граждански дела, за да разделят отговорността. А без отговор остава и въпросът защо фирмите продължават да държат на работа шофьори, които са системни нарушители.

„Ако не му бръкнете в джоба на този шофьор, той по никакъв начин няма интерес да се поправи. Всички работници имат правомощия и привилегии и нито един работодател няма възможността да контролира процесите, които се случват в собственото му дружество”, подчерта Магдалена Милтенова от Конфедерация на автобусните превозвачи.

Главният директор на Дирекция „Автомобилна инспекция“ в „Автомобилна администрация“ Владимир Колев обяви, че във връзка с ръста на пътнотранспортни произшествия с участието на тежкотоварни автомобили, по разпореждане на транспортния министър Николай Караджов са започнали денонощни проверки на терен в пет ключови области - Видин, Монтана, Враца, Ловеч и Плевен.

„От 29 май до момента сме проверили 152 товарни автомобила и сме констатирали 26 нарушения“, съобщи той. Сред най-честите са неспазване на времето за почивка и управление, използване на чужда дигитална карта от водача, неукрепен товар, технически неизправности и липса на карта за квалификация. Всички тези нарушения, по думите на Колев, имат пряко отношение към пътната безопасност.

„Контролът в режим 24/7 ще продължи, докато не се ограничат напълно произшествията. Отбелязахме сериозен ръст на катастрофите с фатален край точно в районите, където сега работим“, поясни Колев. Най-рисковите участъци включват Е-79 (Видин–Монтана), Е-83 (Русе–Бяла) и други ключови трасета в Северозападна България.

Наказанията за установени нарушения включват принудителна административна мярка – спиране на автомобила от движение и временно отнемане на документите на водача. В случаите с неукрепен товар се изисква той да бъде допълнително обезопасен, за да се предотврати неравномерно натоварване на оста – особено критично при лоши метеорологични условия.

По време на последната национална среща по пътна безопасност беше предложено да се въведе допълнителна отговорност и за собствениците на транспортните компании. Колев заяви подкрепа за тази идея: „Превозвачите имат ясно разписани задължения по закон и, ако едно такова предложение ще доведе до по-добър контрол и повече безопасност – бих го подкрепил напълно“, каза той.