Снимка: iStock
Вижте какви са правата ви в такава ситуация
Представете си следната ситуация — имате билет, чекиран багаж и сте на път за самолета. Но изведнъж ви спират и ви казват, че няма място. Все по-често авиокомпаниите продават повече билети, отколкото имат седалки. Какви са правата ви в такава ситуация и какво се случва с пътниците, останали на летището? Повече по темата разказва в ефирът на "Събуди се" репортерът на NOVA Юлиян Стоянов.
На 28 септември Оля тръгва към летище "Васил Левски" в София. Пътува за Лутън, Англия, но плановете на авиокомпанията са различни. Още при онлайн чекирането ѝ предлагат да бъде доброволец, без да се пояснява какво означава това и без да има опцията да откаже.
"Това е абсолютно немислимо, че с едно подобно кликване човек се съгласява да няма никакви права и да бъде извозен в неопределен бъдещ момент, когато е удобно на компанията", смята Оля Илиева.
"В крайна сметка се оказа, че освен мен имаше още 4 пътника, които не бяха качени на полета", обясни тя.
Причината - полетът е “овърбукнат”. Това означава, че са продадени повече билети, отколкото места има в самолета. За Оля място няма. Въпреки че е с чекиран багаж, минала е граничен контрол и е стигнала до автобуса към самолета.
"Бяхме поканени да се върнем обратно през гранична полиция и да влезем обратно на територията на страната. Първоначално нямаше места за 10 човека, но намериха някакви", разказа Оля.
На четиримата пътници им е казано, че трябва да се върнат обратно на територията на България.
"Бяхме оставени сами без абсолютно никакъв наземен персонал. Съответно подадохме сигнал към 112, за да регистрираме ситуацията. Никакви документи не разписахме и по този начин никаква статистика не можа да бъде заведена колко пътници са в подобна ситуация", сподели Оля.
Гълъби предизвикаха хаос на борда на пътнически самолет в САЩ
Министерството на транспорта и съобщенията тази година са проследили едва 17 случая, при които пътници са били засегнати от overbooking и не са били допуснати до борда въпреки валиден билет. В статистиката обаче попадат само хората, които са потърсили съдействие от институциите.
"Граждани без никакво обяснение просто да бъдат зарязани на летището и никой да не им каже какво става. Не става въпрос за форсмажорно обстоятелство, защото всички, които останахме, чувахме в последствие как персоналът коментира как това е ежедневие на летището и как нямаме никакви права към когото и да се обърнем", сподели Оля.
Ето какви са правата ви в тази ситуация:
♦ Връщане на цялата сума на билета
♦ Премаршрутиране възможно най-скоро
♦ Ако се наложи да чакате дълго - безплатна храна, напитки, хотел и транспорт
♦ Пазете всички касови бележки и фактури, за да можете по-късно да поискате тяхното възстановяване
♦ Внимавайте с дребния шрифт, свързан с доброволен отказ от качване на борда
Оля вече е част от статистика, защото сезира министерството, излита 24 часа по-късно и получава обезщетение. "То е 400 евро, а на летището даваха инфрмация за 100 евро и то не на мен, а виртуално за авиокомпанията".
Междувременно от министерството на транспорта казват, че не са налагали санкции на авиокомпаниите, тъй като работят по регламенти на Европейския съюз и обезщетяват пътниците.
Оля вече запазва билетите с 48 часа по-рано за дестинацията си, за да знае, че ще стигне на време. "Всички хора вече имат подобна нагласа, защото проблемите със самолетите зачестяват все повече, особено след ковид пандемията".
Последвайте ни