Фирмите бяха обвинени в съмнителни договорки за цените на стоките си.
Още в началото на миналата година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заподозря 6 големи търговски вериги у нас в договорка за цените на стоките в тях.
Шестте търговски вериги, които бяха уличени от Комисията за защита на конкуренцията в картелно споразумение, ще предприемат мерки за възстановяване на конкуренцията на пазара. Антимонополният орган одобри плана, с който те отново ще се върнат в среда на търговска надпревара.
Хипермаркетите успявали тайно да се разбират за колко да продават дадена стока, като задължавали доставчиците да им я предлагат на най-ниската цена, на която я предоставят и на други търговци.
„Това води до потенциална възможност търговските вериги да узнават търговската политика по ценообразуване на техния конкурент по отношение на определена стока”, каза Дарин Станков, директор на Дирекция „Антитръст и концентрация” в КЗК.
Търговските вериги притискали доставчиците и чрез координиране на маркетинговите си политики. Така например по-малките търговци нямали право да участват в акции на други вериги, в момент, в който определена стока е на промоция в даден хипермаркет.
„Това означава, че търговските вериги могат да координират в какъв период дадена стока ще участва в промоцията и при кого”, допълни Станков.
След обвиненията за тайни договорки, търговските вериги изготвиха пакет от мерки, с които се отказват от съмнителните клаузи. Комисията също счете, че така те ще върнат конкуренцията на пазара.
„Търговските вериги сами, по своя инициатива, поемат ангажимента да премахнат тези клаузи, свързани с ценообразуването и промоциите”, каза още Станков.
От комисията признават, че без тези мерки, хипермаркетите спокойно могат да задържат и дори вдигат цените на пазара.
Репортер: Георги Георгиев