Български астроном откри планета-гигант. Заради размерите си космическото тяло е наречено „Годзила” и се намира на 560 светлинни години от нас.

Диаметърът й е 29 000 километра, което е над два пъти повече от земния. Теглото на „Годзила” е 17 пъти по-голямо от земното. За учените тази планета, която се намира на 560 светлинни години оттук, е уникална, тъй като променя почти изцяло теориите за произхода на подобни големи космически тела.

Досега се смяташе, че обектите с такива размери са по-скоро газови гиганти. А „Годзила” е едно огромно скалисто чудовище. Защо се получава така - отговорите потърсихме от нейния откривател - професор Димитър Съселов.

Броят на световете, близки до нашия, е по-голям, отколкото можем да си представим. До преди 2 години астрономите считаха, че потенциално обитаемите светове в галактиката са около 100 милиона. Според професор Съселов от проекта "Произход на живота" в Университета Харвард днес прогнозите са доста по-оптимистични.

„С новите изследвания на Кеплер и сега с откритието на мегаземите като Кеплер 10Ц, числото е 1 милиард, дори 10 милиарда”, обяснява проф. Димитър Съселов от Департамента по астрономия в Харвард.

Космосът е под зоркото наблюдение на телескопа „Кеплер”. Той е забелязал вече над 1000 потвърдени планети, а е прегледал едва малка част от небосвода. Телескопът засича планетата, когато тя премине пред нейната звезда.

„От една страна знаем орбитата, от друга страна знаем размера на планетата. Ако направим допълнителни измервания, можем да определим и масата”, пояснява проф. Димитър Съселов.
Статистиката на „Кеплер” показва, че в Космоса преобладават планетите с размери, близки до земните. Именно за това „Годзила” е толкова интрересна за учените.

„За първи път виждаме планета, която е с големината на Нептун, но е 2 пъти по-малка по размер. Тя е образувана само 3 милиарда години след Големия взрив. Според теориите тогава не е имало такива количества на тежки елементи като желязо и силиций”, обяснява д-р Филип Фратев, астрофизик от Звездно общество „А79”.

Търсенето на светове подобни на нашия продължава. В каталога на подобните на Земята планети към днешна дата има 1790 космически обекта.

Засега Земята има само едно копие. Kepler 186F е единствената планета с размери много близки до земните и разположена в обитаемия пояс на своята звезда. Нейното Слънце е по-слабо от нашето, но условията там позволяват на повърхността й да има вода. За съжаление и този свят е доста далече от нас - делят ни 500 светлинни години. А дали и ние, хората си имаме копия, истината е някъде там.

Повече по темата гледайте във видеото.