Предизвикателството може скоро да достигне своя край, но урокът, който дава, ще продължи да живее

Медиите достигат точка на насищане при отразяването на предизвикателството "Кофа с ледена вода". Но какво всъщност беше постигнато?

 

Форматът е прост – някой излива върху главата си вода, често пълна с ледени кубчета. След това номинира хора, които знае, че ще приемат предизвикателството. Във Фейсбук бяха публикувани 2,4 милиона видеа със заливания с кофа с ледена вода, а 28 милиона души качиха, коментираха или харесаха публикации, свързани с предизвикателството, пише БГНЕС.

 

На сайта за споделяне на снимки Инстаграм бяха качени 3,7 милиона видеа, като най-популярно е видеото на Джъстин Бийбър с около 1 милион харесвания. Начинанието цели да събере пари и да подкрепи Асоциацията за борба с амиотрофичната латерална склероза (АЛС). От 29 юли до 28 август тази година асоциацията е получила 98,2 милиона долара спрямо 2,7 милиона през същия период на миналата година.

 

Другата цел на кампанията беше да увеличи информацията. В Гугъл търсенето на АЛС или Болестта на Лу Гериг, както е известно заболяването в САЩ, е нараснало рязко от 13 август до пика си на 21 август. След това то намалява. От 1 до 27 август тази година страницата на АЛС в Уикипедия е била посетена 2 727 754 пъти в сравнение с 1 662 842 пъти за 12-те месеца миналата година.

 

Средните дневни посещения на сайта на асоциацията били 17 500 преди предизвикателството "кофа с ледена вода" спрямо пика от 4,5 милиона посещения на 20 август, от които 83% били нови посетители на сайта. През изминалия месец сайтът е бил посетен от общо около 30 милиона души. Към 29 август предизвикателството "Кофа с ледена вода" е било споменавано 4 483 726 пъти в Туитър

 

Но мнозина отбелязват, че парите отиват главно само за една кауза. Някои твърдят, че обикновените хора ще намалят даренията си за други каузи. И не всички даряват. В някои версии на предизвикателството, ако някой застане под кофата с ледена вода, не трябва да дарява пари или дава по-малко дарение, ако предизвикателството е прието. А пълните 100 долара се даряват само при отказ от предизвикателството, както направиха Барак Обама и някои други знаменитости.

 

Какво да кажем за милионерите и дори милиардерите, които бяха в основата на манията? Трябва ли Марк Зукърбърг, Джеф Безос и Бил Гейтс, чието състояние възлиза на милиарди долари, дариха само 100 долара. В повечето случаи те не обявиха публично даренията си. Чарли Шийн е виден пример за звезда, която го направи – той дари 10 000 долара.

 

Това обаче е най-бързо разпространяващият се благотворителен феномен в социалните медии. Разпространението му беше толкова бързо, че не е лесно да се открие произходът на предизвикателството. Някои смятат, че то се е родило от подобно "Предизвикателство с ледена вода" в Северна Америка миналата година. Смята се, че играч на голф във Флорида бил първият, който приел предизвикателството и го свързал с АЛС на 15 юли миналата година. Но предизвикателството на Джъстин Тимбърлейк от 12 август дало големия тласък на инициативата.

 

Предизвикателството "Кофа с ледена вода" може скоро да достигне своя край, но урокът, който дава за естеството на благотворителността през 21-и век, ще продължи да живее.