Има ли наистина пробив в медицината?

Универсален лек срещу рака твърдят, че са открили учени от Великобритания. От години експерти в областта търсят начини за справяне със страшната болест. Има ли наистина пробив в медицината?

Надя Хамдан отиде в една от лабораториите на института по полимери към БАН. Там не е открит лек срещу рака, но с помощта на нанотехнологиите са изобретени импланти, които са много ценни в медицината. В състава им могат да се включват определени вещества за убиване на раковите клетки. В същото време учени от лондонски колеж се похвалиха с ново откиртие в областта на рака.

През няколко години учени съобщават, че са открили универсален начин за лечение на ракa. Този път новината идва от Лондонския университет „Импириъл колидж”, откъдето твърдят, че са открили молекула-убиец на всеки рак. В случая става въпрос за съществуваща молекула, която  стимулира растежа на лимфоцитите.

„Това определено е интересна находка. Дали това ще бъде важно по-нататък за лечението на рака, има голяма вероятност. Дали от това ще излезе голям пробив, вероятността е малка”, на мнение е доц. Атанас Пашов, имунолог в Института по микробиология към БАН.

У нас екипът на проф. Рашков е създал полимерни импланти, които могат да се поставят на мястото на отстранения тумор и така da предотвратят разсейки. Тези полимери могат да се прилагат в медицината, лечебната козметика и хирургията. Нужни са обаче средства.

„Те позволяват да се получат изключително тънки нишки, 3D постройки, върху които важни клетки от нашия организъм могат да се развиват или обратно – могат да се включват лекарства, които да потиснат развитието на клетки, които не е желателно да се развиват”, разказва проф. Илия Рашков от Института по полимери към БАН.

А що се отнася до лечението на рака, експертите са единодушни.

„Едва ли има универсален лек. Дори това, което вече знаем и правим, защото всяка година лечението на рака е все по-успешно. Лечението се състои от много компоненти. Няма магическа пръчка”, добавя проф. Илия Рашков от Института по полимери към БАН.

Вече се разработва генна терапия на база на откритието на учените в Лондон. А дали тази генна терапия ще е успешна, ще знаем след три години, когато се очаква да започне изпробването й върху пациенти.

Повече по темата гледайте във видеото.