Як-40 с кожен салон, меки дивани и работен кабинет
За първи път един от самолетите на бившите партийни величия отпреди 1989 година отваря врати за посетители. Това се случи днес в Музея на авиацията на Летище Крумово край Пловдив, където машината беше реставрирана.
Як-40 с кожен салон, меки дивани и работен кабинет. Тук министри, депутати и членове на Централния комитет на БКП са решавали съдбата на България.
„Станко Тодоров е летял, Пенчо Кубадински, Тодор Живков също. Макар че той рядко го е ползвал”, обяснява Стефан Синев, ст. експерт в Музея на авиацията.
Машината е руска от 70-те години на миналия век. Произведени са 1000 броя - повечето за нуждите на гражданската авиация. България е сред първите държави, които получават 7 такива самолета. В това число и тази специална поръчка за властта.
„Оборудването на кабината е с най-добрите уреди за навигация за времето си. Имал е възможност да изпълнява кацане на летища в планински райони”, обяснява Стефан Синев.
След 2006 година този въздушен дворец каца на земята за постоянно. Националният ни превозвач го дарява на музея. Там са събрани скъпи парченца от историята на Българската авиация. Като въздушния звяр Ми-24. С него полковник Георгиев свързва най-скъпите и най-напрегнатите си моменти във въздуха.
„На парада за 1300-годишнината на България водех 12 вертолета Ми-24. Точно над сегашния булевард „Тодор Александров” се наложи да загася единия двигател заради падане на налягането. Върнах се и кацнах на Божурище”, разказва о.р. полк. Григор Георгиев.
Тази въздушна бойна крепост ще е следващият експонат, който ще отвори врати за всички в Нощта на музеите.
Предстоят серия почивни дни, през които Музеят на авиацията ще е отворен за посещения.