Това решиха социалните министри на страните членки

Командированите работници в Европейския съюз да получават възнаграждения колкото местните служители. Това решиха социалните министри на страните-членки късно снощи след година и половина тежки преговори. 

САЩ отпускат допълнителни 15 000 визи за сезонни работници

Всъщност Брюксел затяга правилата за командированите работници от Източна Европа. Те вече ще трябва да получават точно толкова надница, колкото и западните им колеги. А срокът за командироване не трябва да е по-дълъг от 12 месеца. След 1 година и половина на разпалени преговори, оформили два противникови лагера – на страните от Източна Европа срещу тези от Западна, трудовата реформа бе приета след компромисно решение.

Министрите решиха да намалят периода за командировки в чужбина от 2 на 1 година. Целта е да се ограничи т. нар. социален дъмпинг.

„През цялото време основните проблеми бяха два. Секторът „Транспорт”, с начините на командироване и заплащане там, и продължителността на командироването като цяло. Но когато има желание за постигане на компромис, решение се намира”, коментира Евгений Осиновски, министър на здравеопазването и заетостта на Естония.

Източно-европейски компании наемат по-ниско платени работници, които командироват на работа в по-богатите европейски страни, където подбиват заплащането и не допринасят с данъци. Това беше и аргументът на френския президент Емануел Макрон, който бе най-отявления инициатор на реформата.

„Моята страна, Белгия, е сред тези, които приемат най-много командировани работници от други държави. Надявам се най-сетне да сложим край на нелоялната конкуренция и да осигурим принципа на еднакво заплащане за една и съща работа. Целта ни е това да се прилага реално в цяла Европа”, заяви Крис Петерс, министър на икономиката и заетостта на Белгия.

До решение се стигна след 12-часов маратон на разпалени преговори, а за експертите това е един от най-големите сблъсъци между западните и източноевропейските страни в Общността.

„Споразумението е много важно. Защото не е просто един документ, а пряко засяга справедливостта на трудовия пазар. Аз съм голяма поддръжничка на свободното движение на хора и услуги, но то трябва да бъде организирано справедливо. Това значи ясни, приложими и честни правила”, заяви Мариане Тисен, еврокомисар по заетостта и социалните въпроси.

За командированите в транспортния сектор се подготвя допълнителен пакет от правила. Реформата ще влезе в сила след 4-годишен преходен период. 

Кореспондент: Антоанета Николова

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК. Там очакваме и вашите коментари.