Пет милиарда и половина по-малко пътници в цял свят

66% по-малко полети през 2020. Това ще отчете Международната асоциация за въздушен транспорт, след като навлизайки в последното тримесечие, полетите все още са малко, а надеждите на превозвачите за по-малки загуби не се оправдаха.

50% спад на въздушния трафик над България

„Туризъм, знаем - март, април, май - нямаше. Там говорим за спадове в полетите около 90%, което досега никога не е било. След което лятно време започнаха да се възстановяват, но реално чартърни полети - изключително ниски спадове, нискобюджетни линии - спадове, редовни авиолинии – спадове”, обясни Константин Занков от Интитута за анализи и оценки в туризма.

Дори в най-ваканционния месец август, пътниците, ползващи въздушен транспорт са били със 75% по-малко в сравнение със същия месец на предходната година. Огромните загуби доведоха до ръба на фалита редица авиокомпании, обясняват от Интитута за анализи и оценки в туризма, и промениха поведението на пътниците, което също създава проблем.

Авиолинии с полет за... "никъде“

„Това, което виждаме последно време, са едни много засилени last minute резервации. Тоест, пътешествениците започнаха да пътуват повече, не само в собствените си страни, а и навън, но резервациите са винаги в последния момент, което е много трудно за самите предприемачи в авиоиндустрията - да могат да планират своите приходи, какви машини, как да летят и така нататък”, обясни Занков.

Някои от най-големите летища в света затвориха терминали, други останаха празни. За да оцелеят, превозвачите оптиват да се адаптират като предлагат гъвкави условия. Като анулация на полет в последния момент, възстановяване на сума, смяна на дата. Повечето от тях разчитат на финансова помощ от държавата си, други - като Сингапурския национален авиопревозвач пък, проявиха изклютичелна изобретателност и предложиха на клиентите си "полет за никъде". Трае около три часа, като самолетите излитат и кацат на същото летище. Идеята е всеки, на когато липсва пътуването със самолет, да може да му се наслади. Както и да се поддържат машините, оставени прекалено дълго време на земя.

Държавата ще плаща по 35 евро за всяка седалка в самолет на турист

„Хората ще пътуват по Коледа и нова Година, но в България. Не за ски ваканции, а съотвенто говорим за балнео и спа туризъм, културно-познавателен, къщи за гости, алтернативни форми на туризъм, малки семейни хотели. Говорейки си за зимния сезон, очакваме около 400 хиляди чуждестранни туристи по-малко тази година. Като цяло, предимно настаняванията, които виждаме, ще бъдат от съседни държави”, каза още Занков.

А кога самолетът отново ще се превърне в предпочитано превозно средство, все още е прогноза, която никой не се осмелява да направи.

ВСИЧКО ЗА КОРОНАВИРУСА У НАС И ПО СВЕТА ЧЕТЕТЕ ТУК

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.