Снимка: БТА
Според Стефан Янев настоящата ситуация изисква налагане на спешни мерки
Министерският съвет одобри актуализацията на държавния бюджет на извънредно заседание днес. Служебният премиер Стефан Янев обяви, че тя е необходима, за да се гарантират социалните плащания, да се посрещне евентуална нова COVID вълна през есента, както и за да се гарантира дейността на бизнеса.
Премиерът: Финансовото състояние на държавата беше меко казано притеснително
Очакваните приходи до края на 2021 година са с 2 млрд. повече от предвиденото, а разходите са 1,8 млрд. лева.
От първи октомври се предвижда пенсиите да се увеличат средно с 64 лв. Така минимална скача от 300 на 340 лв. Максималната пенсия се повишава от 1440 на 1500 лв., а социалната пенсия за старост от 148,71 става 170 лв. Предвидени са и средства за изплащане на добавка от 50 лв. на всички 2 080 000 пенсионери до октомври.
Заради очаквана нова COVID вълна е предвидено и увеличение на приходите и разходите на Здравната каса с над 134 милиона лева.
В парламента по-рано днес Янев даде отчет за състоянието на държавната хазна.
„Днес имах честта да бъда на парламентарно изслушване и споделих, че този акт за актуализация принципно е работа на едно парламентарно подкрепено правителство. Ситуацията обаче е динамична и кабинет все още не е съставен. В същото време икономическата и здравната ситуация е такава, че се налага да се взимат неотложни мерки”, каза премиерът в началото на заседанието на Министерския съвет. И допълни: „Смятам, че актовете които ще приемем днес, са знак за отговорно поведение по отношение на финансите на държавата и се надявам парламентът да покаже мъдрост, така че всички неотложни плащания в началото на септември да бъдат осигурени”.
По-късно от правителствената пресслужба разпространиха детайли от одобрения проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 година.
Изготвените оценки от приходните администрации очертават в годишен план приходите по държавния бюджет да бъдат по-високи от разчетените със ЗДБРБ за 2021 г. с около 1,3 млрд. лв. (1,1% от прогнозния БВП), съобщиха от МС. Приходите по бюджетите на социалноосигурителните фондове, които се отразяват в общите приходи по консолидираната фискална програма, също се очаква да бъдат по-високи с над 0,3 млрд. лв. (0,3% от прогнозния БВП).
Положителен ефект върху приходите по консолидираната фискална програма ще окажат и очакваните по-високи от планираните постъпления в Националния фонд по Механизма за възстановяване и устойчивост за 2021 г., които се дължат на увеличението на размера на предварителното префинансиране от 10% на 13%, допълват от Министерския съвет. За целите на изчислението на аванса е използвана максималната сума, предвидена за България по грантовата схема на Механизма, като очакванията са, че тези приходи ще бъдат получени през месец декември 2021 година. Това увеличение се отразява в подобряване на разчетите в частта на постъпленията на приходи от помощи и дарения по консолидираната фискална програма за 2021 г. в размер на около 0,4 млрд. лв. (0,3% от прогнозния БВП).
Пламен Димитров: Вариантът за актуализация на пенсиите е най-справедливият
За обезпечаване на ресурс за продължаване на действащите към момента мерки, както и за нови такива и за покриване на недостиг на средства в някои бюджетни системи, в разчетите по ЗИД на ЗДБРБ за 2021 г. е предвиден ресурс в размер на 1,2 млрд. лв. (0,9% от прогнозния БВП), който е обособен в резерва за непредвидени и/или неотложни разходи. Допълнителен натиск върху разходите оказва необходимостта от увеличение на средствата, предвидени за изплащане на вноската на България в общия бюджет на ЕС за 2021 година, уточняват още от правителствената пресслужба. Промяната в разчетите е свързана с комбинираното въздействие на изменения в разходната и приходната политики на ЕС, а необходимият допълнителен ресурс е в размер на 103,5 млн. лева.
Със законопроекта са предложени и промени в частта на бюджетните взаимоотношения (трансферите) по държавния бюджет в общ размер на 152,7 млн. лв. (0,1% от прогнозния БВП). С направените предложения в общата бюджетна рамка за годината са обвързани произтичащите промени в бюджетните взаимоотношения по държавния бюджет с бюджетите на ДОО и НЗОК в контекста на изготвените проекти на ЗИД на ЗБДОО и ЗБНЗОК.
На база на предложените промени в приходите, разходите, бюджетните взаимоотношение (трансфери) и вноската на България в общия бюджет на ЕС, за настоящата година е предвидено влошаване на салдото по държавния бюджет със 141,3 млн. лв. (0,1 % от прогнозния БВП) спрямо разчетите по ЗДБРБ за 2021 г., с което дефицитът по държавния бюджет за 2021 г. се предвижда да бъде в размер на 5 625,7 млн. лв. ( 4,4 % от прогнозния БВП). Същевременно, отразявайки предложените промени в ЗИД на ЗДБРБ за 2021 г. в общата бюджетна рамка по консолидираната фискална програма, се прогнозира подобрение на бюджетното салдо на касова основа до 4 604,2 млн. лв. (3,6 % от прогнозния БВП), допълват от МС.
След като Министерският съвет внесе актуализацията на бюджета в Народното събрание на ход ще бъдат депутатите, които трябва да гласуват новите разчети.