Целта на мярката е да се спрат нелоялните практики от некоректни търговци

От началото на годината у нас потребителите могат да откажат плащане до момента на получаване на касова бележка. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и други.

Целта на мярката е гражданите да имат възможност да защитят потребителските си права, както и да се противопоставят на нелоялни практики при некоректни търговци. Ако все пак получите касов бон, за който сте сигурни, че е неистински или пък не получите такъв, то съветът от Националната агенция за приходите е да подадете незабавно сигнал към тях.

Може ли да не плащаме, ако не получим касов бон

Едно от местата, където има най-много временни обекти през летния сезон са крайбрежните алеи в курортните градове. Ресторанти, павилиони за кафе, храна и сладолед.

От приходната администрация напомнят, че с промените в Закона за ДДС, които са в сила от началото на годината можем да задържим плащане, ако не получим касов бон. „Важно да отбележим нещо много важно, че това не е отказ от плащане, а задържане на плащането. Ако да речем търговецът има някаква невъзможност в момента да издаде такъв платежен документ, клиентът има право да се върне и да плати стоката или услугата,когато такъв документ бъде издаден”, казва Анна Митова – ДИР Дирекция „Комуникации” в НАП.

Готови ли са плажовете по Черноморието да посрещат туристи

Летовници, които срещаме на крайбрежната алея в Бургас са на мнение, че мерките биха принудили търговците да издават касови бележки. Ако обаче има отказ от страна на търговеца да издаде касов документ въпреки задържането на плащането, на клиента му остава възможността

„Клиентът може да заплати стоката и разбира се да сигнализира органите на НАП. Това може да се случи на нашите телефони, информационния център”, обяснява Анна Митова.

От бизнеса смятат, че мярката е добра за самите тях,защото ще намали нелоялната конкуренция. „За нас е важно, абсолютно важно всяка една продажба да бъде отчетена или най-малкото, което е да сме си чисти като цяло със законите и все пак клиента да си има документ за покупката. Аз самият  като клиент, си търся документа”, споделя търговецът  Галин Янев.

„Мисля,че това е една мярка, която помага и на нас, собственици на заведения да се осъществява някакъв контрол. Било то над нашите служители от страна на клиентите. От друга страна тя ще бъде едно леко лекарство на нелоялната конкуренция,която цари на пазара. Защото има много колеги, които са недобросъвестни и нали става, принципа на състезание между нас. Неравнопоставени.Когато единият си издава касов бон, в който се съдържат всички данъци и такси, които дължим, а другият – не, състезателните начала се губят”, смята управителят на заведения Кристиян Киров.

През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1 700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон.

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase