Темата коментира генералният мениджър на Европейската асоциация Liquid Gas Europe Ева Абрамюк-Лете

За какво можем да използваме така наречения втечнен нефтен газ (LPG) или по-известено нас като автогаз. Колко пари можем да спестим, ако го използваме по-често и колко е чист? През изминалата седмица Българската петролна и газова асоциация празнува своята 25-а годишна от създаването си. Екип на "Ревизия" присъства на тържеството на БПГА и разговаря с един от специалните гости на форума - генералният мениджър на Европейската асоциация Liquid Gas Europe Ева Абрамюк-Лете.

- Госпожо, Лете, благодаря ви, че сте тук. Добре дошли в България!

Благодаря ви!

- Вие сте експерт в областта на втечнения газ. Можете ли да ни кажете каква е разликата между втечнения природен газ и втечнения нефтен газ?

Значи, втечненият нефтен газ е на пазара в Европа и по света вече повече от 68 години. В Европа той се използва предимно за отопление. Така че, ако имате тези големи ревервоари в градината си, можете да отоплявате апартаментите и къщите си и т.н. Но в България, например, се използва за транспорт. И така, както и в Европа, това е втората значимост  употреба на втечнения нефтен газ и тя се нарича автогаз. И след това третата по големина употреба е за промишлени приложения. Така че може да се използва за всички видове индустрии, които не са свързани с отоплителната мрежа, но се нуждаят от отопление, като например стоманодобива. Или можете да го използвате в селското стопанство, като например, когато трябва да направите нещо във фермата, най-вече във фермите за пилета, или за сушене на зърно. Има почти повече от 1000 приложения. Втечненият нефтен газ има повече от 1000 приложения в Европа. Можете да го намерите в запалки, можете да го намерите в балони или можете да отидете и да си направите барбекю. Ако имате хубава скара с втечнен газ, може да си приготвите чудесна храна.

- Но каква е разлика спрямо втечнения природен газ?

Втечненият природен газ съдържа метан. Така че, на първо място, има два различни вида газове. Очевидно е, че те се различават по химичен състав, а също и по отношение на съхранението и транспортирането. Транспортирането на втечнен нефтен газ е много по-лесно, защото втечненият природен газ трябва да се охлажда до, знаете, много, много ниски температури, докато при втечнения нефтен газ това не е необходимо. Така че, да кажем, налягането в бутилката на втечнен нефтен газ е колкото в бутилката за шампанско, докато налягането на втечнения газ е много по-високо. Така че това е сравнението, втечненият природен газ може да се вкара директно в енергийната мрежа, докато втечненият природен газ се поставя на релси, в бутилки, и след това се разпределя в отделните домакинства, най-вече в извънградските и селските райони.

- Тук в България използваме втечнен нефтен газ най-вече за колите си, за транспорт. По-евтино е. Но защо? Защо е по-евтино от газ или дизел?

На първо място, има различен механизъм на ценообразуване и не е толкова нестабилен, колкото цените на бензина и дизела. Така че цените на втечнения нефтен газ се повишават, но не е имало скокове, както при цените на електроенергията или на газа. Затова смятам, че за много хора това е предпочитан вариант за използване на газ за автомобилите си. Това е алтернатива за хора, които искат да удължат живота на своя автомобил или просто не могат да си позволят високите цени на другите горива.

- Но по-опасно ли е от дизела?

Категорично не. Категорично не. Безопасността е първият фактор, на който обръщаме внимание при автомобилите с втечнен нефтен газ. Това е като всяка друга технология, всяка технология има своите рискове за безопасността и т.н., но тя абсолютно не е по-опасна. Положена е толкова много работа, в стандартите за безопасност на автомобилите на газ, но разбира се, тя трябва да се поддържа правилно и има някои неща, които трябва да се направят, за да бъде автомобилът ви наред.

- И може би най-важният въпрос през 2024 г. - по-чист ли е?

О, да, определено. Има две неща, които разглеждаме, когато става въпрос за по-чисто, нали? И така, говорим за емисиите на въглероден диоксид, които оказват влияние върху глобалното затопляне. А газът, предназначен за автомобили има 30% по-малко въглероден диоксид от изкопаемите горива. Автомобилният газ има 30% по-малко емисии на CO2 от бензина и дизела. Но когато става въпрос за емисиите на замърсители на въздуха, и тук се появяват предимствата, защото той има почти нулеви емисии или фини прахови частици, така че всички малки частици, които излизат от изпаренията и които влизат дълбоко в белите дробове ги няма в състава на този газ. Екологичните ползи от автомобилния газ са наистина фантастични. И затова той набира скорост, защото можете да шофирате в центровете на градовете, в големите градове, като в Париж например. Признато е това предимство за намаляване на замърсяването на въздуха.

- Но има ли втечненият нефтен газ бъдеще в свят, в който електромобилите са нещото, в което се фокусираме?

Мисля, че всяко нещо има своята роля и трябва да гледаме на бъдещето като на съчетание от технологии, защото не можеш да задоволиш всички нужди с една технология. Така че електрификацията, разбира се, се случва и ще видим възхода на електрическите превозни средства. Вече виждаме възхода на електрическите превозни средства, но ако трябва да сме честни, първото алтернативно гориво в Европа днес е втечненият нефтен газ. Така че трябва да обърнете внимание на нуждите на хората. Не всеки може да си позволи определени технологични иновации, така че трябва да има различни видове възможности на избор. Но всички ние вървим в една и съща посока. Всички искаме да намалим емисиите, нали? Защото това е основната цел. Това е добре за здравето ни, добре е за живота ни, знаете, че подобрява качеството на живота ни. Така че в известен смисъл, нали знаете, трябва да имаме технологично неутрален подход към това. Знаете ли, трябва да разгледаме какво имаме сега на разположение, което може да намали емисиите на CO2 и замърсителите на въздуха, да изберем тези технологии и да дадем този избор на хората поради икономическата ефективност и достъпност.

- Да оставим автомобилите настрана. Къде другаде можем да използваме LPG? Да кажем в промишлеността.

Да, днес почти 75 000 предприятия в Европа използват втечнен нефтен газ в промишлеността. Така че това е важен източник на енергия, топлина, вода и т.н. За тези индустрии. Разбира се, има голям интерес от страна на промишлеността, тъй като наблюдаваме преминаване от руски газ към втечнен нефтен газ, очевидно поради проблеми с цената. Затова смятам, че в промишлеността той има голямо бъдеще. Сега виждаме, че например в Швеция също се преминава към LPG. Така че изкопаемият втечнен нефтен газ преминава към биовтечнен нефтен газ, който е биогенен. Това е възобновяем втечнен газ. И това е посоката, в която се движи индустрията сега.

- Какво ще кажете за химическата промишленост? Ние, тук в България, имаме няколко големи мощности, които работят в химическата промишленост. Те работят с природен газ. Може ли природният газ да бъде заменен с втечнен нефтен газ?

Да, разбира се, че може. И всъщност това се прави по време на претоварване на системата. Разбира се, има технически особености. Но това вече се прави в химическата промишленост. Така че химическата промишленост е един от най-големите потребители на втечнен газ днес. И също така виждаме, че тя ще бъде голям потребител на биовтечнен газ за производство на всички видове продукти. Така че мисля, че наистина има бъдеще и в двете, във всички видове употреби.

- А земеделието? Там може ли да се използва втечнен нефтен газ?

Да, разбира се. Можете да използвате втечнен нефтен газ навсякъде, където е необходима висока температура. Любимият ми пример са птицефермите, където е необходима висока температура, за да се отглеждат пилетата, нали така. И това е много чест метод. Това е област извън енергийната мрежа, където електрификацията не винаги е, знаете, не винаги може да бъде решение. Мрежите са такива, каквито са днес. Електричеството, знаете, прекъсванията и доставките на електроенергия все още се случват в Европа. Ето защо, когато имате нужда от стабилна връзка за топлинна енергия или стабилни доставки на енергия, можете да инсталирате резервоар веднъж годишно, да го напълните веднъж годишно и да имате. За промишлеността, разбира се, е различно, но за отоплението го пълните веднъж годишно и тогава имате топлина за цялата година.

- И накрая. Нека да поговорим за новата зелена сделка на Европа и за втечнения газ. За мен е важно нашите зрители да знаят, че втечненият нефтен газ е вид дериват на петрола, нали?

Малко по-сложно е, но мога да го обясня.

- Да обясним - защото виждаме, че втечненият нефтен газ е по-чист, но в главите на нашите зрители той идва от петрол.

Днес втечненият газ може да се произвежда по два начина, а третият начин, който ще опиша, е възобновяемият. И така, двата начина на производство са или в рафинерията, за да се получи производно на петрола, или може да се произвежда на площадката за добив на газ. Така или иначе се получава със сигурност. Значи първо  трябва да го добиете и да го доставите. В Европа той е предимно от рафинерията, но ние внасяме този втечнен нефтен газ, който се произвежда отделно от добива на природен газ, и след това имате още една част, която е възобновяемият път, който произлиза от всички биогенни начини. В момента това е производство на място. Винаги е страничен газ в конкретен  добив, защото не се произвежда умишлено. Днес той не се произвежда умишлено.  Знаете, че се произвежда нефт, а след това на място се произвежда втечнен нефтен газ, има природен газ като допълнителен втечнен нефтен газ, и същото е и с възобновяемите енергийни източници. Произвежда се високотемпературно гориво, а също и биодизел на място. Можете да произвеждате биовтечнен газ, можете да произвеждате устойчиво авиационно гориво на обекта, можете да произвеждате биовтечнен газ и т.н., и т.н. Така че сега проучваме и целевото производство, за да заместим и  да преминем към биовтечнен нефтен газ. Виждаме, че това ще бъде възможно през следващите години и определено до 2050 г. ще можем да достигнем количествата за производство, за да задоволим както химическия сектор, така и търсенето в останалите сектори - отоплението и транспорта, селското стопанство и т.н. Така че, знаете, това е процес, който сега наблюдаваме и на този етап това е страничен газ, който е вследствие на производството. Но исках да подчертая, че биовтечненият газ е реална алтернатива. В момента се продава в Европа, най-вече в западноевропейските страни, но мисля, че това навлиза и в други страни, и се надявам, че в България също ще бъде така.

- Можем ли да кажем, че втечненият нефтен газ е и може да бъде част от Зелената сделка и новия път на Европа?

Смятам, че втечненият нефтен газ е част от прехода, който предприемаме сега, а именно преход към по-чиста околна среда през 2050 г. Био LPG определено е част от този преход към 2050 г., към въглеродна неутралност, защото това е целта, към която се стремим. Но традиционният втечнен нефтен газ ще остане на пазара още дълго време, защото просто няма заместители и например в много отдалечени от енергийната мрежа райони, в планински райони. Така че виждаме, че и като част от Зелената сделка, когато не можеш да предложиш на пазара друго, не можеш да използваш втечнен нефтен газ до, знаете, докато не свърши, предполагам. Значи ще се използва докато не свърши втечненият газ, което не мисля, че ще се случи в близко бъдеще.

- Последен въпрос. Ако си представим, че всеки транспорт в Европа или тук, в България, се движи на втечнен нефтен газ. Всяка индустрия, всяко селско стопанство използва LPG вместо газ, вместо дизел, вместо тези горива. Колко пари можем да спестим и колко можем да помогнем на природата, ако използваме LPG?

Бих искала да имам този математически ум сега, за да изчислим веднага, но да кажем, че средно е 30% по-малко. Но исках да добавя, че не всичко може да се прехвърли на втечнен нефтен газ. Ето защо вярвам в подхода на технологична неутралност, защото смятам, че всички имаме нужда от всички тези различни решения. Нуждаем се от технологии, специфични за конкретните различия. Не можем да влезем в мрежата и да ударим големите енергийни мрежи с втечнен нефтен газ, така че се нуждаем от всички тези видове технологии. В обозримо бъдеще ще се нуждаем от петрол за производство на много различни неща, защото на този етап просто няма заместител. А инвестициите ще бъдат много големи, за да преминаваме от един ден към друг. Така че втечненият нефтен газ има огромни ползи за околната среда днес. Мисля, че за една година са спестени 80 милиона тона CO2 само от втечнен нефтен газ в световен мащаб. Така че само заради използването му, особено в развиващите се страни, имам предвид в южните части на света, виждаме, че той се използва за готвене и спасява животи, защото хората преминават от много прости начини за готвене към втечнен нефтен газ. В Европа сега проучваме промени в подхода към отоплението. И определено при отоплението това може да бъде голяма промяна, защото в много страни все още има доста голям енергиен микс. В селските райони, на големи територии се използва отоплителното гориво или въглищата, знаете, че там те се използват много често. Така че преминаването към втечнен нефтен газ не само намалява емисиите на CO2, но всъщност има положително въздействие върху вашето здраве, защото имате много, много по-малко емисии и можете да се наслаждавате на готвенето на газ, което е фантастично нещо.

- Благодаря ви много за това интервю.

Аз също благодаря.