Разказва „Дойче Веле”
За кратко зелено и дълго време червено на светофарите, много нови знаци и затворени за автомобили улици. Повече алеи за велосипедистите, които получиха достъп и до няколко главни пътя. Шофьорите редовно попадат в задръствания. А кметът на града не крие, че иска да обезсърчи шофьорите и колите по улиците да намалеят.
„Искаме хората да карат колела, да използват обществен транспорт и да карат чисти коли”, заявява кметът Садик Хан. Неотдавна той разшири зоната с ултраниски емисии за автомобили. Тези, които надвишават определени нива, трябва да плащат такси, а камерите регистрират всеки автомобил.
Мярката предизвика яростни протести в предградията. Един от протестиращите е строителният предприемач Дани Маден. Автомобилите му не се смятат за достатъчно чисти според разпоредбите. За кратко той плаща таксата за емисии всеки ден, за да подържа бизнеса си. В крайна сметка се принуждава да купи нови микробуси.
„Загубихме поръчки, защото трябваше да компенсираме таксите и новия микробус, като качим цените за клиентите. Това не е решение - да наказваме хората от работническата класа”, казва Дани Маден. Той не може да ползва автобус или велосипед с тежкото си оборудване, така че няма друг избор.
Но ограничените за автомобили имат основателна причина - въздухът в Лондон е замърсен.
Розамунд подкрепя всяка мярка, която прави шофирането по-малко привлекателно. 9-годишната ѝ дъщеря имала астма и починала през 2013 година.
„Когато получих смъртния акт, видях черно на бяло, че е починала не просто от замърсяване, а от прекомерно замърсяване на въздуха”, казва Розамунд.
Според кмета на Лондон с въвеждането на мерките качеството на въздуха се подобрява.
Повече гледайте във видеото. То е част от предаването „Ускорение” на „Дойче веле”, което се излъчва всеки понеделник от 14:30 ч. по NOVA NEWS. Не пропускайте материалите на „Дойче веле” и в ефира на „Събуди се” по NOVA всеки уикенд.
Редактор: Ина Григорова