Изследването на ОИСР посочва необходимост от развитие на емпатия

25% от 15-годишните у нас са едновременно тормозени и тормозещи. Данните бяха изнесени от Организацията за икономическо и социално развитие на конференцията „Умения за иновации в образованието“. Изследването дава и решения за справянето с този проблем. Сред тях - училищата да въведат обучение по социално-емоционални умения. Тормозът в училище е проблем, пред който 1/4 от учениците се изправят всекидневно.

Въпреки че Симеон не е ставал жертва на насилие, се пита защо се стига дотам. „Един въпрос, който ще е много добър е дали на някой ще му е приятно? Със сигурност е някаква дълбока. Може би имат нуждата да се почувстват по-големи и все едно имат силата над другите“, заяви ученикът в 12 клас.

И докато Симеон и съучениците му са стигнали до 12 клас без да са ставали обект на насилие, то данните от последното изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие очертават нови негативни тенденции. „40% от учениците в България са замесени в тормоз под някаква форма. Голяма част от тях са извършители – около 30% от учениците, а 10% са жертви. Интересното е, че много от извършителите също са жертви“, обясни д-р Ноеми Ле Дон.

Авторите на изследването споделят още, че учениците, замесени в тормоз, имат по-ниски нива на  социално-емоционални умения. И че за да се справят училищата с този проблем, усилията трябва да бъдат насочени именно в тяхното развиване. „Това изследване е много важно за нас, за да извлечем изводи за случващото се в училищата и да разработим дългосрочни мерки за подобряване на образователната среда“, заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Последните данни на ОИСР показват също, че учителите на по-големите ученици чувстват по-голяма трудност в развиването на тези умения в сравнение с учителите на по-малките ученици. „Социално-емоционалното обучение трябва да бъде интегрирано във всички предмети, преподавани в училище. Учителите също трябва да бъдат подготвени да преподават тези умения, нещо, което може плавно да се включи в съответния предмет“, допълни д-р Ноеми Ле Дон.

Стъпки към справянето с проблема изследователите посочват, че трябва да бъдат правени съвместно от учители, ученици и директори. А ключовото е да бъде развито чувство за емпатия, което се оказва в най-ниски нива при тормозещите деца.