Коментар на Владимир Тодоров и Петър Вутов
С несъобразена скорост, стаж зад волана от 2 седмици и вече доказани нарушения на пътя – какво следва, след като 21-годишният Виктор Илиев се вряза с колата си в автобус на градския транспорт в София? Припомняме, че при тежката катастрофа живота си загуби един човек, а други шестима бяха ранени.
„В случая не можем да виним само МВР, но ако се наложат рестрикции не само за притежание, но и за управление на мощни автомобили, подобни трагедии може да бъдат избегнати”, каза в ефира на предаването „Здравей, България” Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Той се обърна с апел към Народното събрание за законодателни промени в тази насока.
Моментът, в който кола се вряза в прозореца на автобус в София (ВИДЕО)
„Ако общинските камери засичаха скорост, каквато възможност вече им е дадена по закон, този инцидент по всяка вероятност щеше да бъде избегнат. Тези камери обаче още не са сертифицирани и данните не достигат до КАТ”, посочи още Тодоров. Според него у нас все още се изостава по отношение на ключови моменти за пътната безопасност. Като основни проблеми той открои свързаността между отделните звена, инфраструктурата и неправилно насочени инвестиции по отношение на работата на силовите звена.
„В конкретния случай, ако водачът беше управлявал кола със 130 конски сили и със същата висока скорост, вероятно пораженията нямаше да са такива”, каза още Тодоров.
„Във временната комисия за пътна безопасност, която се сформира в парламента, се събрахме над 10 организации и внесохме повече от 25 предложения за промени”, заяви Петър Вутов от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. По думите му са налице доста пропуски и в системата, по която към момента се обучават курсистите.
„Едното ни предложение беше за млади водачи – с до две години стаж, да има предвидени по-строги санкции и ако не се допускат нарушения за това време, на съответния водач официално да бъде издадена книжка”, посочи Вутев. По думите му, въпреки наличието на правила, липсва прозрачност и достатъчно проследяване за изпълнението им.
"В наредбите и учебните планове, съответно на Министерството на транспорта и на МОН, е описано как трябва да се проведат обучението и изпитът, но за съжаление ние не сме контролен орган и не можем да наложим санкции при нарушение", каза още той.
"Според същите наредби автомобилът е оборудван с устройство, което моделира маршрута и подава визуални и гласови команди – ние го наричаме навигатор. Често пъти обаче не се спазва това правило и изпитващият се превръща в такъв", обясни Петър Вутов.
Повече по темата вижте във видеото.
Редактор: Цветисиана КостоваПоследвайте ни