Коментар на Владимир Тодоров и Петър Вутов

С несъобразена скорост, стаж зад волана от 2 седмици и вече доказани нарушения на пътя – какво следва, след като 21-годишният Виктор Илиев се вряза с колата си в автобус на градския транспорт в София? Припомняме, че при тежката катастрофа живота си загуби един човек, а други шестима бяха ранени.

„В случая не можем да виним само МВР, но ако се наложат рестрикции не само за притежание, но и за управление на мощни автомобили, подобни трагедии може да бъдат избегнати”, каза в ефира на предаването „Здравей, България” Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Той се обърна с апел към Народното събрание за законодателни промени в тази насока.

Моментът, в който кола се вряза в прозореца на автобус в София (ВИДЕО)

„Ако общинските камери засичаха скорост, каквато възможност вече им е дадена по закон, този инцидент по всяка вероятност щеше да бъде избегнат. Тези камери обаче още не са сертифицирани и данните не достигат до КАТ”, посочи още Тодоров. Според него у нас все още се изостава по отношение на ключови моменти за пътната безопасност. Като основни проблеми той открои свързаността между отделните звена, инфраструктурата и неправилно насочени инвестиции по отношение на работата на силовите звена.

„В конкретния случай, ако водачът беше управлявал кола със 130 конски сили и със същата висока скорост, вероятно пораженията нямаше да са такива”, каза още Тодоров.

„Във временната комисия за пътна безопасност, която се сформира в парламента, се събрахме над 10 организации и внесохме повече от 25 предложения за промени”, заяви Петър Вутов от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. По думите му са налице доста пропуски и в системата, по която към момента се обучават курсистите.

„Едното ни предложение беше за млади водачи – с до две години стаж, да има предвидени по-строги санкции и ако не се допускат нарушения за това време, на съответния водач официално да бъде издадена книжка”, посочи Вутов. По думите му, въпреки наличието на правила, липсва прозрачност и достатъчно проследяване за изпълнението им.

"В наредбите и учебните планове, съответно на Министерството на транспорта и на МОН, е описано как трябва да се проведат обучението и изпитът, но за съжаление ние не сме контролен орган и не можем да наложим санкции при нарушение", каза още той. 

"Според същите наредби автомобилът е оборудван с устройство, което моделира маршрута и подава визуални и гласови команди – ние го наричаме навигатор. Често пъти обаче не се спазва това правило и изпитващият се превръща в такъв", обясни Петър Вутов.

„Подобни инциденти са само следствие. Причината обаче никой не желае да я назове – човек, който е изпитващ, е бил лишен от правоуправление, защото е бил хванат с алкохол зад волана. А това е точно институцията, която гарантира безопасност на пътя. Това е само един пример”, каза Красимир Георгиев от Асоциация за квалификация на автомобилистите в България в предаването „Твоят ден” на NOVA NEWS. Той посочи още, че поощряването на санкции у нас е все още най-силният инструмент в борбата с инцидентите на пътя.

Още в деня след катастрофата бяха разпространени записите от видео регистратора от изпита на Виктор Илиев. Според Георгиев не е спазено нито едно изискванията за провеждане на изпита. 

По думите му са избрани малки улички без трафик.

„Това донякъде говори не добре и за работата на органите – за да има толкова много нарушители, някъде има и пропуск, а това показва и пропуски в работата”, каза още Георгиев.

„Твърде много се концентрираме върху наказанията за нарушения, но истината е, че за младите водачи има време преди изпитите и курсовете, в което те могат да се готвят и да имат култура за безопасност, но не се прави нищо по въпроса”, каза експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков. По думите му, подготовката на добрия водач започва още в детска възраст, преминава през обучението в училище и завършва с шофьорския курс.

Кесяков открои като проблем и някои дефицити в практическото обучение на младите водачи, като задочните спорове за нуждата от обучение на полигон.

По време на заседанието, на което съдът реши Виктор Илиев да остане арестуван се разбра, че в колата е открит райски газ. Засега обаче няма тест, които може да докаже наличието му в тялото.

А според живеещите в района отсечката, на която стана катастрофата, вече има подавани сигнали вечер. Но въпреки това мястото често се превръща в писта.

Повече по темата вижте във видеата.

Редактор: Цветисиана Костова