"Лукойл" промени крайните заводски цени, увеличението е с между 2 и 3%...
"Лукойл" промени крайните заводски цени, увеличението е с между 2 и 3%.
Бензин А95 на едро вече се търгува за два лева и 35 стотинки, 2 и 45 струва литър А98, а дизелът достигна 2,44.
От компанията обявиха, че промените се налагат заради продължаващото наслагване на негативни обстоятелства на световните пазар и уверяват, че при успокояване на пазара, цените ще бъдат понижени.
Въпреки общественото недоволство, България е сред страните с най-ниски цени на горивата.
Според петролните шефове крайната цена е събирателно на три компонента - суровина, ДДС и акцизи и печалба, транспортни и производствени разходи. Последният заема според тях най-малък дял - 20 на сто.
Според други специалисти обаче няма конкретна формула, по която компаниите да се водят.
През последните седмици цените на горивата буквално удариха джоба ни. Обяснението на експертите - напрегнатата международна ситуация.
Поскъпването на петрола ни принуждава да зареждаме колите си на приблизително следните цени: 2 лева и 44 стотинки за най-масовия бензин и около 2,54 за дизеловото гориво.
Далеч по-различна е ситуацията в Съединените щати, където литър бензин струва отдавна забравените у нас лев и 30 стотинки. Според експерти разликата в цените идва от разликата в компонентите.
И ако продължим да сравняваме, няма как да отречем, че освен с най-ниски цени на горивата, сме известни и с най-ниска минимална заплата. 240 лева срещу 2200 лева - най-ниското месечно възнаграждение в Германия. Абсолютният минимум за Щатите пък е 1600 български лева на месец.
Това принуди обикновени шофьори и неправителствени организации да заплашат с протест. От следващата неделя, те започват да зареждат малки количества гориво, по един-два лева, но ще искат фактура за платеното.
От финансовото министерство уточниха, че желанието на превозвачите за намаляване на акцизите не е изпълнимо. Причината - страната ни все още не е достигнала минималните ставки, които се изискват от Европейската комисия.
Това ще се случи едва през 2013-а година, до когато акцизите постепенно ще се увеличават. Според икономисти обаче правителството може да облекчи административната тежест, за да намали частично цените на горивата.
Снимка: БГНЕС