Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат

43 млн. евро са приходите от експлоатацията на “Дунав мост 2” край Видин от неговото откриване в средата на 2013 г. до момента. Това посочва министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат, информира БГНЕС. За същия период в двете посоки са преминали общо 1 780 336 превозни средства.

 

Налице е тенденция за увеличаване на преминаването на тежкотоварни автомобили за сметка на леки и лекотоварни коли, за които общата сума на таксите възлиза на под 4 млн. евро или по-малко от 10%. От отговора на транспортния министър става ясно още, че през “Дунав мост 2” преминават средно по около пет товарни жп композиции месечно. Ежедневно преминава по един пътнически влак.

 

Транспортният министър Ивайло Московски обяснява и причините, които не позволяват намаляването на таксите за преминаване през “Дунав мост 2”. Сред тях е наличието на осем министри на транспорта на Румъния през последните четири години. Основната причина за невъзможността за оптимизиране на събираните такси е високият размер на инвестициите, които са направени при изграждането на съоръжението.

 

“Досегашните анализи сочат, че не е в интерес на двете страни да предприемат съществено намаляване на таксите на такъв ранен етап, дори само за леките автомобили”, пише Московски.

 

Той припомня, че България изплаща заеми, с които “Дунав мост 2” е построен. Единият трябва да бъде изплатен до края на 2018 г., а останалите окончателно ще се погасят през 2029 г. Страната ни получава по-висок размер от събираните такси, тъй като е инвестирала и повече средства при изграждането на моста – 287 млн. евро, за сметка на 83,5 млн. евро, които румънската страна е похарчила.

 

Невъзможно е въвеждането на преференциални такси за преминаването на автомобили, които са регистрирани във Видинска област, както и в румънската област Долж, тъй като това би представлявало нерегламентирана държавна помощ, както и дискриминационен акт, става ясно още от отговора на транспортния министър. Той уточнява, че не може да се правят сравнения между таксите, които се събират на “Дунав мост 1” и “Дунав мост 2”, тъй като разходите по изграждането на двата моста са несъвместими.