"Не плащаме за ходене на училище, а за стимулиране на успех", коментира образователният министър

"Държавата дава годишно 21 млн. лв. за стипендии и субсидии за деца. Тези стипендии са за 700 ученика. Очевидно не плащаме за ходене на училище, а стимулиране на успех. Говорим за ученици, в гимназията - IX и X клас", заяви министърът на образованието Меглена Кунева, цитирана от БГНЕС.

По темата

Фактите, посочи Кунева, са, че тези стипендии са съвместна инициатива на Министерство на образованието и науката и ромския образователен фонд. Участието на нашата държава е 40% или 12 евро, което е 24 лв. от общата сума от 30 евро или 60 лв., които ще получават ромчетата. Средно учениците, които взимат стипендия за успех получават по 35 лв. Независимо от етноса си, а таванът, който могат да получат е 50 лв. Според министър Кунева това прави нещата съпоставими.

На фона на въпросите, които предизвика стипендията за ромчета, Кунева заяви: „Надявам се да имате очи и сърце, да разберете тези факти”.

Според Кунева тези ромски ученици са се борили с бедност, предразсъдъци, изградили са характер, борят се със социален натиск и приятелски натиск да се откажат.

Кунева припомни, че миналата година заради бедност и по социални причини са се отказали 2300 деца. МОН не ги дели по етнически произход, но от разговорите си с директори, министърът на образованието знае добре, че става дума основно за ромчета.

Относно обвинението, че стипендиите премахват равния старт на образование, Кунева беше категорична: „Извинете, но това е точно обратното. В момента равен старт няма. Едно дете, което расте в къща с книги, дете, на което и двамата му родители говорят български език и са грамотни, които могат да му помогнат в домашното, да се заинтересуват и ще искат то да се представя по-добре, не е равно на едно дете, което няма всички тези условия. То има тежката задача да наваксва през цялото време. Когато стигне IX и X клас, това е истински успех и неговият успех “Добър” не е равен на успеха на дете, което е расло при много по-добри условия”.

Редактор: