Разказва Емил Дамянов
Между 200 и 400 000 моряци бедстват по света заради COVID-19. Това сочат данните на Международна морска администрация.
Новите герои на света. Така можем да наречем всички моряци, които не спряха своята трудова дейност. Въпреки пандемията от коронавирус, корабите продължиха да плават и да доставят всичко необходимо за живота на планетата. Мерките срещу разпространението на пандемията обаче създадоха редица проблеми – един от тях е невъзможността корабните екипажи да бъдат сменени след изтичане на трудовите им договори и по този начин голяма част от моряците се превърнаха в заложници и то в продължение на месеци. Много държави потърсиха решение, но не успяха да се справят с проблема. “Правителствата се отнесоха радушно. Започнаха да търсят такива решения, но имаше морски администрации, пристанищни власти, където, така бяха фиксирани, така бяха филмирани към ограниченията на пандемията, че не осигуряваха помощ дори на болни екипажи. Даже имаше случаи, фрапиращи – жестоки случаи, когато моряк с инсулт на борда на кораба не може да му бъде оказана помощ поради бюрократично спазване на ограниченията”, разказва капитан I ранг проф. Илия Пеев.
Само преди седмици министрите на 12 държави алармираха за настъпването на хуманитарна криза за моряците и техните семейства. „Имаше един голям протест на 8 юли, по решение на международната морска камара, беше направено едно обръщение към моряците в 12:00 ч. във всички пристанища по Света корабните сирени да вият, да предизвикват вниманието на правителствата, че има проблем, голям проблем”, допълни проф. Пеев.
Статистиката показва, че плаващите моряци в момента са над милион и половина. Един от тях е Янко Велков, механик на пасажерски кораб, който приема изолацията сравнително спокойно. „Намираме се в Тилбъри, малко градче в устието на р. Темза – недалеч от Лондон и съм на борда вече малко над 2 месеца, за което време съм излизал само веднъж”, разказа пред NOVA той.
Част от неговите колеги обаче, не успяват да издържат на напрежението. „Откакто съм на борда имаше 2 нещастни случая на съседен кораб завършили с смъртта на членове на екипажа. В резултат на което ни бяха назначени редовни психиатрични сеанси”, добави Янко Велков.
Въпреки ситуацията механикът остава спокоен. „Всички тези неща като изолация, да бъдеш далеч от семейството и близките си, всъщност са съвсем нормални те са част от професията. Голямата разлика идва от промяната в ежедневието”, поясни Велков.
Въпреки задаващата се хуманитарна криза не липсват и държави, които преодоляват проблема. Един от най-успешните примери за справяне със задаващата се хуманитарна криза се намира в Китай. „Това е Хонконг, който напрактика никакви ограничения не осигури на моряците. Той създаде прекрасни възможности и генералния секретар на международната морска организация и на ООН генералния секретар казаха: „Ето, взимайте пример.“Значи може да се намери решение”, поясни проф. Пеев.
Корабните сирени вият и напомнят на правителствата за кризата със смяната на екипажите, но дали ще бъдат чути, предстои да разберем. А до тогава моряците остават на борда на корабите, далеч от семействата си и да се превърнат в новите герои на света.
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.