Повече от половината деца пътуват без колан

Повече от половината деца пътуват без колан. Междувременно близо 16 хиляди пияни шофьори управляват автомобил в България. Това са данни на държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата”.

Те са събирани, за да се направи анализ на поведението на шофьорите и да се предприемат мерки, за да се намалят инцидентите.   

 Оказва се, че 169 хиляди водачи управляват автомобилите си, докато са с телефон в ръка. Цифрите показват, че ¼ от катастрофите са предизвикани заради шофьори, които са загубили концентрация. И въпреки че процентът е нисък, има и професионални шофьори, които си позволяват да гледат в телефона си-   5% от шофьорите на автобуси.

За да намалят катастрофите в страната, от агенцията решават да измерят колко от шофьорите нарушават основните правила. 55% от водачите вдигат над максималните 50% в града. 1/10 от всички на магистралите също си позволяват да прекрачват закона. Според автомобилния състезател Румен Дунев няколко километра над ограничението не е най- опасното, което може да направи един шофьор.

„Безопасният шофьор е концентрираният. Дори и да е с малко по-висока скорост, не е толкова опасно, колкото един шофьор, който кара в рамките на ограничението, но не е концентриран в пътя и в пътната обстановка”, обясни Дунев.

Кой и как контролира дали таксиметровите шофьори сядат пияни или дрогирани зад волана

Затова отвличането на вниманието е сред основните причини за тежки катастрофи.

„За съжаление, професионалните водачи и на автобусите, и на товарните си позволяват твърде често да говорят по телефона. Това високорисково поведение води до жертви на пътя”, уточни д-р Милен Марков от  МАРКОВ Държавна агенция по безопасност на движението по пътищата.

Проблем се оказва поставянето на колан. Въпреки че повече от 90%, от тези, които седят на предните седалки в България вече го поставят още с влизането в автомобила.

И докато според статистиката почти всички на предните седалки слагат колан, числата за пасажерите отзад са по-различни. Само 39% от тях се закопчават.

А след като данните за начина, по който шофьорите у нас управляват автомобилите си, следва да се предприемат конкретни мерки.

„Можем да въздействаме с инфраструктурни мерки, с по-сериозен контрол, включително и с промяна на начина на планиране на градовете”, заяви Малина Крумова. 

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.