Снимка: iStock
Той ще се изучава от 1. клас
Нов учебен предмет може да влезе в програмата на българските училища - „Добродетели и религии”. Целта е учениците да развиват ценности като уважение, толерантност и съпричастност, без да се преподава конкретна религия. Предложението беше обсъдено на Националната конференция по повод 35 години от създаването на синдиката на българските учители.
Емилия Лазарова: Обучението по религия в училищата засяга ценностите и добродетелите
Финално решение по темата се очаква на 24 април, когато ще се състои нова среща между институциите и социалните партньори.
„Учебният план се определя на подзаконово ниво. Ние ще трябва да му намерим място в учебния план и това е предизвикателство, но ще бъде една цялостна реформа. В много по-голяма степен е подчинен единствено и само на религията, ние ще предложим да бъде подчинен на формиране на добродетели у децата, тоест на възпитателната функция, да ги направим добри хора”, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.
„Родителите на децата или по-големите ученици, които не желаят да се учат с елементи на конфесионално образование, ще имат тази възможност. Ще има програма, която ще бъде ориентирана към тези ученици. Другото е, че няма да се пишат оценки по този предмет. Ние сме си поставили срок до началото на май и може би тогава ще предложим закона за обществено обсъждане. След това ще имаме още един месец да го обсъждаме”, каза още Вълчев.
В годините на прехода Българската православна църква неведнъж е настоявала пред светската власт за изучаване на православието като задължителен предмет в училище. Тъй като това не се случи, архиереите предложиха друг, но отново задължителен предмет - Вероучение. Той не задължава българските деца да изучават православната вяра, а да се запознават с религиите изобщо, преди съзнателно да изберат някоя от тях и да го направят ли изобщо. Тази идея обаче също не се възприема. В крайна сметка, в средното образование у нас се въвежда свободно избираем предмет Вероучение.
Редактор: Ина Григорова